Hej!
Idag hade vi (äntligen) slutbesiktning av vårt nybyggda hus, en anmärkning gällde de spaltventiler husfabriken satt in trots att vi valt bort dem pga vi uppgraderat till FTX-system och har därför inget behov av dem.

Jag ser ju helst att de försvinner med tanke på utseende, buller och kalldrag, men att byta fönster är knappast ett rimligt alternativ, utan vi försöker komma överens med säljaren om en rimlig
kompensation och ha dem kvar.

Det handlar om ca 10 fönster.
 
Raskus skrev:
Hej!
Idag hade vi (äntligen) slutbesiktning av vårt nybyggda hus, en anmärkning gällde de spaltventiler husfabriken satt in trots att vi valt bort dem pga vi uppgraderat till FTX-system och har därför inget behov av dem.

Jag ser ju helst att de försvinner med tanke på utseende, buller och kalldrag, men att byta fönster är knappast ett rimligt alternativ, utan vi försöker komma överens med säljaren om en rimlig
kompensation och ha dem kvar.

Det handlar om ca 10 fönster.
Kan man inte sätta igen ventilerna och sedan måla om och på det sättet behålla de felaktiga fönsterna?
 
Jo, det går säkert, men att måla om fabriksmålade fönstersmygar och brädor är ju inte så roligt och skulle ta en jäkla tid för oss...
 
Självklart så ska väl säljaren sköta åtgärden i så fall. Och om ni inte kan acceptera att det kanske inte blir lika bra om man målar om så är det inget bra alternativ.
 
En vedertagen tumregel i branschen är att ta kostnaden för att åtgärda felet (altså inköp och byte av karmarna) och dela detta belopp mitt av.
Då tjänar ni en hacka på att gå med på felet och entreprenören kommer billigt undan.

Alternativet är alltid att ni skall få det ni köpt, dvs ett hus utan ventiler som stör balansen i er ftx-ventilation.
 
Men är det inte så att entrepenören i detta fall kan välja att plugga ventilerna med lämplig metod, spackla och låta en målare måla om ytan. Det borde bli en lösning man får acceptera.

Dvs att det är den kostnaden som finns att förhandla om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.