Hej!

Funderar på hyra ut. Suttit här o läst o läst o blir inte riktigt klok vad skälig hyra innebär för mitt hus.
Ligger i Värmdö kommun/ingarö, sett liknande annonser här runt om där folk tar ca 10-14k + el, sophämtning, bredband.

När jag går in o matar in värdena för huset här så är det för hyra ut möblerat, men exklusive sådant som är rörligt tänker jag dvs el, sophämtning, wc-tömning, bredband. Senaste värderingen här sa ca 4miljoner för huset.

Men hur räknar man egentligen ut denna skäliga hyra här? blir koko o måste få ut en annons snart, men vill ju inte dra i på tok för mycket o inte heller ligga för lågt...
 
Kostnadsbaserad hyra är det som gäller enligt lagen om uthyrning av privatbostad. Finns att läsa om här bla: https://www.domstol.se/amnen/hyra-b...bostadsratt/hyra-ut-bostadsratt-i-andra-hand/

Utdrag här nedan:

”Den kostnadsbaserade hyran får inte vara påtagligt högre än summan av uthyrarens kapitalkostnad och driftskostnad.

Kapitalkostnaden ska beräknas som en skälig årlig avkastningsränta på bostadens marknadsvärde.

Avkastningsräntan är skälig om den ligger ett par procent över riksbankens referensränta. Räntan är inte kopplad till uthyrarens faktiska kostnader utan är en uppskattad kostnad för att ha kapitalet bundet i bostaden. Om den som hyr ut har lånat pengar för att köpa bostaden eller inte saknar alltså betydelse.

Med driftskostnader menas till exempel avgift till bostadsrättsföreningen och kostnader för el och bredband. Om lägenheten hyrs ut möblerad, är det tillåtet ta ut ersättning för möbelslitage.

Till skillnad från kapitalkostnaden som beräknas schablonmässigt är driftskostnadsdelen kopplad till uthyrarens faktiska kostnader.”

Av anledningar jag inte minns brukar man räkna på 4 % kapitalkostnad, men detta bör väl snarare vara ca 2 % sett till ränteläget. I ditt fall då tar du (0,02x4 milj)/12=6 666 kr/mån plus driftkostnader. Värt att notera är att hyresgästen inte kan kräva pengar retroaktivt vid oskälig hyra här, till skillnad mot när man hyr ut enligt jordabalken, ex hyresrätt eller fler än en egna bostäder.
 
Sen kan du ju lägga på 15% för möbler. Jag skulle dock jämka dessa siffror lite efter känsla. Du vill tjäna pengar men ändå ge hyresgästen en hyra så hen inte känner sig lurad. Det skulle jag säga ger en bättre hyresgäst. Hyrde själv ut ett omöblerat hus vi köpte för 4 miljoner, förmodligen värt lite mer dock, för 13 000 inklusive all drift. Hade fått 25 i månaden kallhyra för att hyra ut det till företag som har polska byggarbetare.
 
M Manfreds skrev:
Kostnadsbaserad hyra är det som gäller enligt lagen om uthyrning av privatbostad. Finns att läsa om här bla: [länk]

Utdrag här nedan:

”Den kostnadsbaserade hyran får inte vara påtagligt högre än summan av uthyrarens kapitalkostnad och driftskostnad.

Kapitalkostnaden ska beräknas som en skälig årlig avkastningsränta på bostadens marknadsvärde.

Avkastningsräntan är skälig om den ligger ett par procent över riksbankens referensränta. Räntan är inte kopplad till uthyrarens faktiska kostnader utan är en uppskattad kostnad för att ha kapitalet bundet i bostaden. Om den som hyr ut har lånat pengar för att köpa bostaden eller inte saknar alltså betydelse.

Med driftskostnader menas till exempel avgift till bostadsrättsföreningen och kostnader för el och bredband. Om lägenheten hyrs ut möblerad, är det tillåtet ta ut ersättning för möbelslitage.

Till skillnad från kapitalkostnaden som beräknas schablonmässigt är driftskostnadsdelen kopplad till uthyrarens faktiska kostnader.”

Av anledningar jag inte minns brukar man räkna på 4 % kapitalkostnad, men detta bör väl snarare vara ca 2 % sett till ränteläget. I ditt fall då tar du (0,02x4 milj)/12=6 666 kr/mån plus driftkostnader. Värt att notera är att hyresgästen inte kan kräva pengar retroaktivt vid oskälig hyra här, till skillnad mot när man hyr ut enligt jordabalken, ex hyresrätt eller fler än en egna bostäder.
ok, så då är det egentligen ca 6666kr + möblerat då så typ runt 8000 o gästen betalar el, bredband, osv själv...
funderade ju på bara smacka på allt i ett o ta räkningarna själv, började mest tänka undrar vad elkostnaden kan landa på om någon bränner på som satan bara o kanske e dum risk i sig då den kan variera från knappa tusenlappen på sommaren till ca 4000 på vintern...
 
M Manfreds skrev:
Sen kan du ju lägga på 15% för möbler. Jag skulle dock jämka dessa siffror lite efter känsla. Du vill tjäna pengar men ändå ge hyresgästen en hyra så hen inte känner sig lurad. Det skulle jag säga ger en bättre hyresgäst. Hyrde själv ut ett omöblerat hus vi köpte för 4 miljoner, förmodligen värt lite mer dock, för 13 000 inklusive all drift. Hade fått 25 i månaden kallhyra för att hyra ut det till företag som har polska byggarbetare.
jag e som du anar helt totalt ny på hyra ut i andra hand... men det med företag låter ju väldans spännadne om man gör det en kortare period o faktiskt få in en slant för ändamålet ändå. Någon aning hur man går till väga?
 
Hemmakatten
De där reglerna ovan gäller väl bara lägenheter, inte villor.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
De där reglerna ovan gäller väl bara lägenheter, inte villor.
I exemplet nämns just bostadslägenhet men det är samma lag som omfattar båda formerna. Även i lagtexten står det lägenhet men det ska tolkas i en vidare bemärkelse, det är privatbostad som avses och där ingår även villa.
 
S Stegalos skrev:
jag e som du anar helt totalt ny på hyra ut i andra hand... men det med företag låter ju väldans spännadne om man gör det en kortare period o faktiskt få in en slant för ändamålet ändå. Någon aning hur man går till väga?
Hyr du ut till företag gäller inte samma regler om skälig hyra. Lägg ut en annons på blocket så nappar de omgående om det finns intresse i ditt område. De vill dock generellt hyra omöblerat, för lite olika långa perioder men generellt några månader iaf.
 
M Manfreds skrev:
I exemplet nämns just bostadslägenhet men det är samma lag som omfattar båda formerna. Även i lagtexten står det lägenhet men det ska tolkas i en vidare bemärkelse, det är privatbostad som avses och där ingår även villa.
Ja, det är samma lag. Men en villa har en hel del underhåll som i bostadsrätten går via avgiften. Så det kan man också räkna in.
 
I och med att det inte går att återvinna retroaktiv oskälig hyra är det ju inte så relevant såvida man inte skriver långa kontrakt. Jag hade nog kollat på att hyra ut till företag, då det som sagt inte finns begränsningar. Se bara till att kolla upp företaget.
 
Jag skulle nog vara väldigt försiktig med uthyrning till ett företag. Säkerställ i så fall vem de tänker placera i huset.

Det är nu relativt vanligt att "företag" hyr villor, de hyr sedan i sin tur ut sängplatser till Baltiska hantverkare för typ 3000/mån per säng. Och de kan lätt ordna 25 - 30 sängplatser i en normalvilla.

I bästa fall så är det slutliga hyresgästerna faktiskt hantverkare, men det är lika vanligt att det blir stöldligor, eller prostiuerade som betalar per timme.
 
Jag uppfattade de företag jag hade kontakt med som seriösa, de ville ha separata rum till alla bla, det går väl att reglera i kontraktet hur många som får bo där och att de inte får syssla med någon övrig uthyrningsverksamhet.

Även om man inte kan kräva hyra retroaktivt så hade jag personligen passat mig för att ta ut för mycket. Jag vill inte ha en hyresgäst som känner sig lurad och är missnöjd. Då lägger jag mig hellre på en rimlig nivå och hat en nöjd hyresgäst som tar hand om huset/lägenheten. Har funkat bra för mig hittills även om det såklart inte är någon garanti.
 
M Manfreds skrev:
Jag uppfattade de företag jag hade kontakt med som seriösa, de ville ha separata rum till alla bla, det går väl att reglera i kontraktet hur många som får bo där och att de inte får syssla med någon övrig uthyrningsverksamhet.

Även om man inte kan kräva hyra retroaktivt så hade jag personligen passat mig för att ta ut för mycket. Jag vill inte ha en hyresgäst som känner sig lurad och är missnöjd. Då lägger jag mig hellre på en rimlig nivå och hat en nöjd hyresgäst som tar hand om huset/lägenheten. Har funkat bra för mig hittills även om det såklart inte är någon garanti.
Nej, tänker samma, vill finna lagom nivå så klart men också så jag täcker de utgifter jag har om jag hyr lägenheten jag tänkt osv... så försöker få koll på alla delar för inte torska pengar på ett litet byte ett tag =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.