Beställde en kyl med leverans vid port. Leveransadressen är 30 km från hemmet så jag la till tjänsten Miljövänlig återvinning för 300 kr vilket innebär att speditionsfirman tar med den framställda kylen i retur. (y)

Inbetalade allt innan leverans. Vi tog ner den gamla kylen ut på gården de två trapporna med pirra. Chauffören ställde ner med den nya på gatan men menade att någon återvinning var det inte tal om....den var inte betald av leverantören. Visade då att tjänsten var beställd och beloppet var inbetalat. Om nu leverantören gjort en miss kunde han ju tag ta med kylen när det fanns annat återvinningsgods på lastbilen och det var den sista leveransen för dagen denna sena fredag. :oops: Eftersom klockan var runt 20-tiden gick inte leverantören att nå. Han ringde sin chef som även han gav nekande svar och sa att chauffören vill åka hem. Tappade faktisk hakan där i regnet.... Nåväl.

Vi drog upp den nya kylen och installerade. Den gamla fick så ute på gården över natten. Att släpa upp och vid ett senare tillfälle ner igen kändes inte bra, därefter och körde vi hem.

På lördag ringde jag leverantörens kundtjänst och de bekräftar att de beställt och erlagt de 300 kr till speditören, men att något gått fel. Det enda de kunde göra var att återbetala de 300 kr och ordna en hämtning i nästa vecka och de kunde givetvis inte säga vilken dag.

Bestämde mig då att hyra ett släp och hämta kylen och lämna på återvinning. Vill ju inte att barn/hundar skall kunna skada sig på vassa kanter eller förgrymma grannar om den skulle stå där flera dygn. 62 km och 3 timmar och 219 kr i hyra för släp är nu kylen på sin slutstation. De 300 kr har jag fått återbetalda men nöjd.... Nej.

Kundtjänst skall höra av sig i morgon och delge vad som gått snett och nu funderar jag på vad som rimlig kompensation. Leverantören har bra recensioner vilket inte speditören har och tycker att det vore smidigast att chauffören tog kylen och tog upp problemet med leverantören i efterhand. Visst, det gick ju bra men vad är rimlig kompensation? Vidare sa jag till kundtjänst att de beställer hundratals körningar så borde inte då utföraren vara servicemindet lösa problem på plats. Det skulle även markera speditörens miljöprofil ;)
Kylen kostade 8000kr och detta handlade ju inte om något stort gods,

Vad tror ni om 500 kr :thinking:
 
Personligen hade jag nog tyckt att det känts konstigt att begära ersättning för mer än de kostnader det faktiskt innebar för mig. Någon typ av milersättning samt hyra för släp givetvis.
Annat hade det varit om du inte fick pengarna i retur.

Mitt svar är givetvis inget facit, men det är det jag skulle yrkat på i varje fall.
 
Du har inte rätt till mer ersättning än den de redan erbjudit dig.
Pengarna tillbaka och ny dag för hämtning, gratis.

Visst kunde åkeriet varit mer serviceminded men jag tycker nog försäljningsstället bjöd på bra service.
 
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Jag har försökt få ersättning för missad arbetsinkomst då jag varit tvungen att ta ledigt för att invänta gods då chauffören meddelat att jag inte varit hemma. Många samtal senare där jag bevisat att jag varit hemma och min frustration vuxit har det fortfarande varit stenkört, inte ens kompensation att distributören kört in godset istället för att lämna det utanför har godtagits.

Tror jag försöker säga lycka till, jag tycker att 500 låter som en rimlig ersättning. De kommer nog tycka att de erbjudit en annan dag vilket du tackat nej till, därför betalat tillbaka de 300 och därmed inte är skyldiga dig något.
 
Jag är helt övertygad om att TS förstår att han inte har rätt till ersättning, men det är ju inte riktigt det frågeställningen handlar om.
 
Ja, utgår inte ifrån i ha rätt ersättning för utlägg eftersom jag tog på hämtningen på eget bevåg, men jag är nog inte den första som drabbas leveransen kan ske 17-22 och är det en fredag så finns ingen hjälp att få och då borde fakturaunderlaget beaktas av speditören..

Tittar lite närmare efter information om tjänsten och finner:
Hos XXXX kan du köpa till miljöretur direkt när du beställer de nya vitvarorna. Då tar vi med oss den gamla vitvaran på samma gång som den nya levereras. Det enda du behöver tänka på är att tömma vitvaran på mat eller vatten och montera av ev. köksluckor. Sedan är det bara att luta sig tillbaka och känna dig trygg med att dina gamla vitvaror återvinns på ett miljösäkert sätt.

Nytt för mig att det skall vara så svårt att vara lite flexibel i en säkerligen inte så ovanlig situation..... men det kommer säker att sluta väl. :giggle:
 
Karlia Karlia skrev:
Jag har försökt få ersättning för missad arbetsinkomst då jag varit tvungen att ta ledigt för att invänta gods då chauffören meddelat att jag inte varit hemma. Många samtal senare där jag bevisat att jag varit hemma och min frustration vuxit har det fortfarande varit stenkört, inte ens kompensation att distributören kört in godset istället för att lämna det utanför har godtagits

Tror jag försöker säga lycka till, jag tycker att 500 låter som en rimlig ersättning. De kommer nog tycka att de erbjudit en annan dag vilket du tackat nej till, därför betalat tillbaka de 300 och därmed inte är skyldiga dig något.
Tack för det Karlia.

Det har ju skrivits en hel del om en annan speditör åkte förbi ett radhus, kunden satt i trädgården, så vände lastbilen och blev stoppad av kunden. Chauffören hävdade att ingen var hemma och nu fick denna hämta godsen på terminalen själv, trots att godsen fanns i bilen. Tydligen löste det sig efter en del argumenterande.

- De beskriver tjänsten som att de tar med godset samtidigt och det hade jag betalt för och har nu som sagt fått de pengarna åter. Så långt allt väl Jag bor på andra sidan stan så en halvtimmes varsel inför hämningen räcker inte köra dit, bära ner frysen. så det skulle bli en del dödtid. Så var det nog trots allt bättre att det blev som det blev och vi får se om leverantören har samma åsikt i morgon.. :worried:
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Nu har leverantören hört av sig efter att stämt av med speditören. Tydligen har chauffören ring fel för att kunna stämma av att återvinningen var betald. Avgiften har nu återbetalats och därutöver får jag 350kr som ersättning att jag hämtade godset själv nästkommande dag. De skall nu se över rutinerna internt, även om det gick bra för min del behöver inte det betyda att de gör det för andra.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.