Två fastigheter kommer efter styckning att dela på en skaftväg. Själva vägen tillhör min fastighet som ligger närmast huvudvägen. Skaftvägen är inskriven som en gemensamhetsanläggning.

Fastigheten som ligger längst bort från huvudvägen kommer att utnyttja hela vägen (ca 400 kvm) och min fastighet som ligger närmast vägen kommer att utnyttja halva skaftvägen (ca 200 kvm) .

Vad är en rimlig ersättning för att få ett servitut för att använda skaftvägen?

Marken är värd ca 1300 kr/kvm.

Säg gärna till om någonting behöver förtydligas.

Tom
 
Om den redan är inskriven som GA, så är det väl försent med ersättningsanspråk?
 
Fastigheterna är inte färdigreglerade ännu så det finns viss tid att förhandla. Men i morgon är förhandlingen så jag hoppas på något svar innan dess.

Tom
 
Frågan är om du skall betala för den biten alls? Antar att ni köper från samma stamfastighet.

Men å andra sidan, det är ju mer med än tomt än pris/m2.
 
Jag får 200 kr/kvm för att de ska få använda marken. Jag måste dessutom bekosta anläggningen av halva vägen trots att jag själv inte kan utnyttja hela. Svenska lagar när det gäller regleringar i samband med exploateringar är helt galna. I princip skulle man kunna bli av med hela sin fastighet i omgångar utan att få någonting betalt. Helt 'lagligt'.

Jag har blivit av med 600 kvm tidigare och nu måste jag överlåta 200 kvm till en skaftväg så att grannen kan komma till sin tomt. Hela tomten från början var ca 2400 kvm och ligger mitt i ett villaområde. Krasst har jag blivit av med mark till ett värde av nästan 1,3 miljoner om man räknar på det pris som gällde vid exploateringen. Jag har fått ungefär 30 000 kr i ersättning.

Jag måste dessutom betala ungefär 300 000 kr för vatten och vägavgifter plus anläggningen av deras väg på några hundra tusen...
 
Om jag förstår saken rätt så är det en äldre fastighet på 2400 kvm som styckats i två, varav du har köpt den ena (den närmast vägen)? Eller är det din stamfastighet som du styckar av?
Fick du inte veta vid köpet att det skulle komma att bli en skaftväg till den andra tomten?

Du ska väl inte behöva betala vatten- och vägavgifter för den andra tomten också, utan bara för din egen, hoppas jag? Som jag fattat det är vägen en Gemensamhetsanläggning, och då delar ni ju på anläggningskostnader och skötseln, så det är inte anläggningen av _grannens väg_ du bekostar, utan din del av kostnaden för den _gemensamma_ vägen. Sedan kan man alltid diskutera hur mycket vardera part använder vägen; eftersom din granne nyttjar 400 m och du 200 m, kan man tycka att han/hon borde betala dubbelt så mycket. Å andra sidan kanske din tomt ändå skulle ha behövt använda 200 m infart hursomhelst, det vet jag inte hur lantmätaren har resonerat och hur det ser ut i det aktuella fallet. Man vill ofta (av trafiksäkerhetsskäl) få så få utfarter som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.