Jag håller på med en utbyggnad av mitt hus sedan somaren 2010. Anlitade en byggfirma för att göra en vädertät stomme. De har utfört sitt arbete väl och de komplikationer eller förseningar som har uppstått har hanterats väl. Däremot har en plåtslagare anlitats som för övrigt är den största på orten och den enda som inte är ensamföretagare inom branschen. Plåtslagaren anlitades via byggfirman som fakturerades för plåtarbetena. De sista arbetena skulle ha utförts i oktober, men det var ett antal mindre saker som aldrig blev gjorda i tid. Det som blev gjort blev fakturerat till byggfirman som betalade.

Byggfirman och jag personligen har ett stort antal gånger stött på plåtslagaren om att färdigställa arbetet. Vid ett flertalet tillfällen har vi blivit lovade "på tisdag kommer jag" och sen blev det "på torsdag" och sen blev det "på onsdag" och så vidare. Rätt var det var så kom det snö och han kunde inte göra dessa arbeten då. Snön avlägsnades av mig samt av vädret vid två tillfällen under vintern varpå han skulle komma men uteblev. Jag tröttnade för några veckor sedan och tog dit en annan plåtslagare för att kolla på arbetet. DAGEN EFTER kom firman när jag var på jobbet och inte hunnit ringa dem och blåst av resten. Så då tyckte väl jag att det var lika bra att de fick fortsätta. Vi gick igenom vad som återstod och att detta skulle faktureras till mig direkt. Jag skulle få ett utkast på fakturan innan den skickades officiellt för att jag skulle kunna ge feed back på hur mycket ROT-avdrag som skulle kunna användas.

Idag fick jag detta utkast på 14 timmar plus material. Trots att det fortfarande (!!!) är detaljer kvar. En täckplåt, gavlar till nockplåt, färdigställande av ståndplåtsmontering samt en nockplåtsdel. Uppskattningsvis 2-3 timmars jobb. Jag kommer givetvis inte att betala en krona förrän allt är avslutat.

NU kommer jag till det jag faktiskt undrar över. Är det orimligt att begära att han tar bort hälften av timmarna på den sista fakturan som kompensation för de ständiga förseningarna? Tidigare har han fakturerat mellan 20 och 30 timmar. D.v.s. 7 timmars avdrag på ca 40 utförda timmar. Det skulle ju faktiskt ha varit klart i oktober november!!!
 
Redigerat:
Beror helt på hur ditt avtal är utformat.
Finns ingen klausul om vite vid försening så har du i princip inte ngt att hämta. Dock kan du ju alltid diskutera det med dem, de kan ju göra avdrag av "good will".
 
  • Gilla
RoggeBogge
  • Laddar…
Det är ju just det som är problemet. Mindre ort och man är "tjenis" med varandra ända tills det blir drygt. Det finns alltså inget skrivet avtal med dem, vilket jag är medveten om att det är superdumt. Men jag orkade helt enkelt inte fixa nåt sånt för ett så litet arbete.

Det är just "good will" som jag ska syfta på och hänvisa till deras goda vilja. Om de är tillmötesgående kan jag tänka mig att anlita dem igen för jobbet blir bra när det väl blir utfört. Det var just rimligheten i antalet timmar som jag ville dryfta med någon.
 
Vad är det mer som plåtisen skall göra?
Allt är kanske gjort.

Får man fråga vilken firma detta gäller?
 
Det är nog tyvärr svårt att kräva ersättning för förseningar om det inte finns något avtalat vite kopplat till ett slutdatum. Det som ni kan hänvisa till och som firman om de är kundmedvetna och hyfsat seriösa är att de kompenserar er för de förseningar som uppenbarligen uppstått som en ren goodwill. Sen ska ni naturligtvis inte betala för mer än de timmar som faktiskt firman lagt ner men det är en annan fråga som inte har med förseningen att göra.
 
bengan24 skrev:
Vad är det mer som plåtisen skall göra?
Allt är kanske gjort.

Får man fråga vilken firma detta gäller?
Det är som jag skrev tidigare att göra färdigt arbeten som han redan påbörjat.Han har monterat all nockplåt utom en plus tre gavlar till nockplåten. En täckplåt har han tillverkat men inte monterat där den ska sitta. Plus några småsaker. Stora grejer nåt av det. Fattar inte att han inte vill avsluta arbetet själv.

Jag vill inte säga vilken firma det rör sig om ännu. Det beror lite på utfallet efter betalad slutfaktura. Jag tänker inte betala enkrona innan allt är gjort denna gång.
 
mr_bygg skrev:
Det är nog tyvärr svårt att kräva ersättning för förseningar om det inte finns något avtalat vite kopplat till ett slutdatum. Det som ni kan hänvisa till och som firman om de är kundmedvetna och hyfsat seriösa är att de kompenserar er för de förseningar som uppenbarligen uppstått som en ren goodwill. Sen ska ni naturligtvis inte betala för mer än de timmar som faktiskt firman lagt ner men det är en annan fråga som inte har med förseningen att göra.
Det var det jag skrev tidigare angående good will.

Problemet är som vanligt att man inte kan vara hemma från jobbet för att titta på när hantverkarna gör jobbet och räkna timmarna. Men det känns drygt när man har en känsla av att de blåser en på ett par timmar på varje faktura. Byggfirman jag har anlitat fungerar bra med timräkningen men plåtisen litar jag inte alls på....
 
Hubbe2 skrev:
Beror helt på hur ditt avtal är utformat.
Finns ingen klausul om vite vid försening så har du i princip inte ngt att hämta. Dock kan du ju alltid diskutera det med dem, de kan ju göra avdrag av "good will".
Enda undantaget från ovanstående är om man kan styrka att man fått en merkostnad pga. förseningen. Det är svårare att göra i en om- tillbyggnad än en nybyggnad. Men har du haft högre räntekostnader, lagrat möbler eller liknande så har du rätt till ersättning.
I övrigt är det som sagt vad som skrivs in i avtalet som gäller.

Avtala ALLTID om en färdigställandetidpunkt och knyt denna tidpunkt till ett vite. Ju högre vite desto större sannolikhet att sluttiden hålls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.