Egentligen skriver jag detta inlägg bara för att skriva av mig. Det rent juridiska svaret har jag nog själv, likaså det mest förnuftsmässiga (som inte är detsamma).....:confused:

Ni som sett några tidigare trådar av mig för ett par år sedan vet att jag har ett mycket gammalt par som grannar, som flyttat dit på ålderns höst och långt efter oss. Hissen går inte ända upp, och de har alltid ansett sig finast i kvarteret och en högre stående art. De har en numera gigantisk tujahäck (3-4m hög) i "blomlådor" någon dm in på sin tomt. Den kan naturligtvis inte skötas från deras sida. Allt detta finns i en tidigare tråd, http://www.byggahus.se/forum/juridik/117216-min-tomt-ar-grannens-rattighet.html

Efter att jag monterade en rörelsestyrd liten vattenhistoria under panelen på min garagegavel (officiellt mot katter) har grannarna lärt sig att man blir blöt om byxan om man springer inne på min tomt utan att fråga (jo, jag har det på film :D). Det har fungerat så bra att Farbror (snart 90 år) numera ringer på och mycket vänligt upplyser mig om att "det kommer en firma imorgon och klipper deras häck, så de kommer använda er tomt". Jag förstår mycket väl att hans budskap är att vattenmanicken skall stängas av, men den låtsas vi inte om. Fine, mitt mål är uppnått - de frågar innan. Detta är dock enda kontakten vi har med dem, eller rättare sagt honom. Tanten varken pratar eller knappt hejar på oss. Men vi har inga problem med det.

I förrgår var han här och "upplyste", och igår var en firma och klippte häcken. En massa tujaklipp på vår stenläggning och trappa hade vi ju räknat med att få städa bort, och det fick vi. Men sedan såg min fru att putsen hade släppt på garagegrunden. Vid närmare kontroll har det nog ställts en stege som tryckt/gnagt/knäckt putsen. Det finns mycket slagmärken runtom också, och avståndet mellan de två skadorna stämmer bra med de jordhål som är i gräsmattan utefter häcken högre upp. Putsen är helt sprickfri och u.a. på resten av gaveln och har så varit (är bara 5 år gammal). Det är dåligt med yta att ställa en stege på just vid garaget för den gamla gränshäcken har vi kvar. Men det är ju liksom inte vårt problem.....

Ett tag funderade jag på att tala med grannen. Det är ju firman som klantat sig, inte de. Men jag vet ju att sinnena är begränsade och att de knappast varken kommer förstå eller tala med firman (som de inte vill stöta sig med). Dessutom - vad kan vi "bevisa" ? Jag har ingen kamera som filmar just där, och vem som helst kan ju hävda att det fanns innan.
Sannolikt kommer jag reparera med "husfix" eller nå't, måla om den delen av grunden och istället ställa villkor/påtala nästa gång vi blir "upplysta". Om det blir någon nästa gång, grannen är gammal och skröplig och klippningen görs bara vartannat år. Det är ändå rätt skönt när han är på bra humör för det blir så mycket mindre skitsnack från dem om oss då.

Hur hade ni gjort ?
 
  • garageputs_tujaklipp1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • garageputs_tujaklipp2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag hade nog försökt få tag i firman i alla fall. Bara för att grannarna är kompletta idi*ter behöver inte firman som gjort jobbet åt dem vara det. Problemet blir väl att luska ut vilken firma det är bara.
 
Det är inte otroligt att "firman" är parets ena eller båda söner av den infon jag har, och historien förtäljer att det kan bli ganska olustiga saker om man börjar bråka med dem. Sett att tanten (som mår betydligt bättre fysiskt än sin man) varit med killen och hjälpt till. Och vad kan jag bevisa ?

Lägger med en (tillräckligt anonym ;-) bild på hur stegen såg ut, och "stöden" stämmer precis med skadorna och avståndet mellan dem.

Nej, jag putsar nog till det, sväljer förtreten och lever vidare....:banghead:
 
  • garageputs_stege.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, den ändå lilla skadan är väl inte värd att lägga energin på om det är så.
Trist är det iaf o jag förstår känslan som nog är den samma som när man får första dörruppslaget på sin nya bil *morr*
 
Tjaa. Det låter lite som att de inte är värda att lägga energi på. Även om du till slut skulle få någon form av ersättning/erkännande så blir det troligen efter så mycket strul och frustration att du ändå är förloraren.

Om det blir ngn. ytterligare gång så skulle jag lägga ut en grov planka mot grunden som skydd.
 
Nu skall jag leka lite djävulens advokat så här på lördagskvällen ;)

Är du säker på att stegen har åstadkommit skadorna?
Du har ju ingen bild där man ser att avståndet mellan skadorna stämmer med avståndet mellan stegens stöd.

Kan inte skadorna lika väl ha åstadkommits av tjällossning, som rubbat betongplattorna?
Skadorna sitter ju bara vid plattskarvarna, där tjälrörelserna varit störst.

"Putsen verkar vara tunn, dåligt pålagd och dessutom målad med blå färg.
Det ser faktiskt ut som att det är spacklat på putsen, innan färgen lades på.
Verkar som färgen och spacklet är så tätt att det har uppstått frostsprängningar, som förstört ytskiktet.

Att en husgrund bör vara så tålig att man kan ställa en vanlig enkel stege mot den behöver jag väl inte nämna.


Så Ingper, är du beredd att ta fighten och börja bråka om detta?

Jag vet vad jag hade gjort.
Jag hade petat bort lös puts, fyllt i med husfix eller något och målat över.
Det tar väl ca en kvart.
Eventuellt lagt en musfälla i grannens brevlåda som hämnd. Men det vet du bäst själv.


PS
Jag är inte den 90-åriga grannen :)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
Jag hade gått över till grannen och bett dem komma över och ta en titt på skadorna, och frågat om de kan ha uppkommit av stegen de använde vid häckklippningen. Genom att fråga så har du inte anklagat grannen för något, så de borde inte bli sura.

Om de erkänner så kan du vara trevlig och säga att det är OK för den här gången, be den lägga ut skydd för stegen nästa gång, och fixa det själv. Och om de nekar så kanske de ändå använder skydd nästa gång.
 
Vägra släppa in grannen....dom får väl klippa häcken från luften.....
 
KnockOnWood: Avståndet får man en uppfattning om via bilden på övervakningskameran, plus att jag har "jordhål" i min gräsmatta efter de övriga placeringarna av stegen och bild på när stegen står i dem. Och de stämmer i avstånd med putsskadorna. Spackel är det inte (har både putsat och målat det själv) och färgen är en märkesfärg för ändamålet ;). Putsen har i alla fall hållit för mitt halvvårdslösa körande med gräsklipparen mot grunden under flera år.
Sedan vet jag att det var helt i början av veckan, då jag funderade på att köra Roundup på ogräs på plattorna (löst lagda små, 20x40) som syns i bild och då hade blicken på grundsockeln.
Men detta är ju inga bevis för något, det är bara sådant jag själv vet. Har f.ö. också kommit fram till samma slutsats som du, förutom det där med musfällan...:cool:

Pelpet: Grannarna har kanske inte riktigt samma sinnen i behåll som du och jag, och vid vissa åldersrelaterade sjukdomar får man väldigt svårt att skilja på fråga och klagomål. Det är fallet med mina grannar. Det kan ju f.ö. vara svårt nog för en del ändå....
Dessutom är det känsligt av helt andra och ganska komplicerade orsaker. Vi har saker och gör saker som de inte kan, vilket uppenbarligen är väldigt jobbigt för dem. Vårt garage är t ex en symbol för något de inte kan få, något de kämpat emot med näbbar och klor (finns andra, äldre trådar om det).

Jag har nu bestämt mig för att fixa detta själv denna gång, och först nästa gång "upplysningen" kommer vänligt villkora det hela med att vara försiktiga med stegarna och att städa upp efteråt. Dessutom fråga vilken firma som kommer göra det, så kan jag prata med dem direkt om det skulle behövas. Eller då få reda på att "firman" kanske är sonen. Kanske lägga ut en bräda också om inte annat för att markera/påminna (tack, "hempularen").

Även om jag kanske vet att jag har rätt denna gång har jag nu landat i att detta är en strid som inte är värd att ta. Bättre att ta det som lärpeng och fråga rätt frågor nästa gång. Med de begränsade sinnen som finns har jag nämligen lärt mig att jag bara kan ställa villkor och blir lyssnad på om grannen först börjar fråga mig om något. Aldrig tvärtom, då finns det liksom ingen hemma. Man får kanske mycket längre startsträcka och förberedelsetid på lyssningsapparaten när man blir gammal....

Tack för bollplanket !
 
Redigerat:
@Ingper nu dök jag på en gammal tråd. Hur gick det med nästa klippning??
 
Farbrorn har gått ur tiden sedan ett par år och tanten är sedan dess mycket trevligare och relationen numera vänlig. Bor nu ensam i ett hus på 200m² med en alldeles ofantligt svårskött trädgård. Häcken klipps alltmer sällan och dess bäst-före-datum börjar nog dessutom närma sig (det är som sagt en tujahäck som passerat 15 år).

Senaste klippningen fick vi t.o.m. tycka lite, vilket bifölls. Är f.ö. numera väldigt glad över att inte ha någon egen överilad handling i bagaget :)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Härligt!!! Allt till det bästa till slut. Tack för att du berättade :D:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.