Hej!

Vi ska bygga ett orangeri på en gavel av huset och har till detta sågat upp det mesta av stom-virket på ett bandsågverk. Virket är sågat för en månad sedan och har legat upphöjt med strö och plåttäckning som brukligt. . Stockarna som virket sågades av har legat i en hage i ett år sedan de fälldes färska. Tyvärr låg en del av dem direkt mot marken och med mycket av barken kvar. Planen var att ta hand om stockarna direkt men tiden räckte helt enkelt inte till.

Bland virket finns bland annat en syll av furuvirke. Nu när jag tänkte läggga ut syllen har jag upptäckt någon typ av skadegörare som grävt gångar i virket och jag såg också två baggar sittandes på brädhögen inne i stapeln. Se bilder. Jag tycker det liknar husbock på många sätt om man läser de beskrivningar som finns på nätet. Men den största av de två baggarna var ca 30 mm lång från 'svanstipp' till 'huvudslut' vilket iofs bara är 5 mm mer än vad som beskrivs på Wikipedia, men de ser heller inte exakt ut som husbocken utan är bara lika. Och det finns ju en otrolig massa baggar som liknar husbocken har jag märkt så det är inte lätt att veta om det är baggen jag såg som gjort gångarna i virket, eller kanske hästmyror?. Hålen som den gjort (om det nu är baggen och inte någonting annat) liknar de beskrivningar av husbocksangrepp som jag läst. Avlånga 0,5-1 cm hål lite här och var i virket och trämjöl kvar i gångarna. Jag noterar även att gångarna gjordes INNAN sågningen eftersom jag ju har kapat rakt igenom gångarna vid sågning.

Men vad är det för insekt?

Och vad kan ha gjort gångarna / hålen ?

Obs! att husbock inte 'ska finnas' här strax väster om sjön Åsnen. Men det skulle inte förvåna mig om den kan komma hit då gränsen ser ut att vara ganska nära enligt https://www.traguiden.se/om-tra/mat...er-och-kvalitet/bestandighet1/insektsangrepp/
 
  • Stor svart bille på ljust träunderlag, möjlig skadegörare för nyssågat virke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Suddig bild av timmerstapel med potentiella skadegörargångar och insektsavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett nytt sågat furuvirke med synliga insektsgångar och trämjöl, knivblad för skala jämförelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trävirke med avlånga skadehål intill en tumstock som visar skadans storlek, indikation på insektsangrepp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätband över träbit med tydliga skador och hål från skadeinsekter, indikerar att virket kan vara angripet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett stycke furuvirke med avlånga hål och gångar som kan tyda på insektsangrepp, ligger på grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har aldrig själv skådat husbocken, men ser en del hål efter den här hemma. Precis som du skriver så tyder allt på att det är husbocken, även om det finns många skalbaggar. Eftersom du har de ovala flyghålen så skulle jag definitivt tolka det som husbockshål.
 
  • Gilla
pelrik
  • Laddar…
pelrik pelrik skrev:
Hej!

Vi ska bygga ett orangeri på en gavel av huset och har till detta sågat upp det mesta av stom-virket på ett bandsågverk. Virket är sågat för en månad sedan och har legat upphöjt med strö och plåttäckning som brukligt. . Stockarna som virket sågades av har legat i en hage i ett år sedan de fälldes färska. Tyvärr låg en del av dem direkt mot marken och med mycket av barken kvar. Planen var att ta hand om stockarna direkt men tiden räckte helt enkelt inte till.

Bland virket finns bland annat en syll av furuvirke. Nu när jag tänkte läggga ut syllen har jag upptäckt någon typ av skadegörare som grävt gångar i virket och jag såg också två baggar sittandes på brädhögen inne i stapeln. Se bilder. Jag tycker det liknar husbock på många sätt om man läser de beskrivningar som finns på nätet. Men den största av de två baggarna var ca 30 mm lång från 'svanstipp' till 'huvudslut' vilket iofs bara är 5 mm mer än vad som beskrivs på Wikipedia, men de ser heller inte exakt ut som husbocken utan är bara lika. Och det finns ju en otrolig massa baggar som liknar husbocken har jag märkt så det är inte lätt att veta om det är baggen jag såg som gjort gångarna i virket, eller kanske hästmyror?. Hålen som den gjort (om det nu är baggen och inte någonting annat) liknar de beskrivningar av husbocksangrepp som jag läst. Avlånga 0,5-1 cm hål lite här och var i virket och trämjöl kvar i gångarna. Jag noterar även att gångarna gjordes INNAN sågningen eftersom jag ju har kapat rakt igenom gångarna vid sågning.

Men vad är det för insekt?

Och vad kan ha gjort gångarna / hålen ?

Obs! att husbock inte 'ska finnas' här strax väster om sjön Åsnen. Men det skulle inte förvåna mig om den kan komma hit då gränsen ser ut att vara ganska nära enligt [länk]
Vet inte vad det är för bagge, men jag skulle inte bygga in det virket i en bestående konstruktion.
Har jag ingångshål i stocken tar jag bort grova bakar som får gå till ved och ser till att virket blir helt utan insektshål.
 
F fribygg skrev:
Vet inte vad det är för bagge, men jag skulle inte bygga in det virket i en bestående konstruktion.
Har jag ingångshål i stocken tar jag bort grova bakar som får gå till ved och ser till att virket blir helt utan insektshål.
Det är en brun bark bock. Äter bara i blött virke.
 
BjörnKraft BjörnKraft skrev:
Det är en brun bark bock. Äter bara i blött virke.
Menar du färskt virke eller blött virke?
Försiktighetsprincipen skulle få mig att avstå att välja sådant till syll i ett orangeri, det är en miljö och en byggnadsdelar som kan vara/bli fukt utsatt.
 
F fribygg skrev:
Menar du färskt virke eller blött virke?
Försiktighetsprincipen skulle få mig att avstå att välja sådant till syll i ett orangeri, det är en miljö och en byggnadsdelar som kan vara/bli fukt utsatt.
jag har postat länk högre upp i tråden. Där säger de att det handlar om blött virke. Tydligen gillar dom att äta på gamla träd som ligger på marken. Deras uppgift i naturen gissar jag.

men om syllarna är ordentligt torra och de angripna delarna borta, så får vi hoppas att bygget utförs så trä inte står och suger vatten, oavsett insekter.

nu är ju denna tråd gammal. Jag är mycket nyfiken på hur det blev och hur han löste det hela.
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.