Vi bor i ett gammalt 20-talshus med en gammal fin syrénberså i ena hörnet av trädgården som också fungerar som en viktig del av vårt insynsskydd.

En granne till mig har nu lejt en annan granne att fälla ett par träd i närhet av vår tomtgräns, vilket jag egentligen inte har några problem med det annat än att den trädfällande grannen inte riktigt vet vad han gör. Det resulterade i att en rejäl Asp (?) föll åt fel håll och ner över vår berså och därmed "vek ner" en av de stora syrénerna. Den har alltså inte "gått av", men jag tror verkligen inte att den kommer repa sig, tyvärr.

Så till mina frågor:
Vem är ansvarig i historian? Han so höll i sågen eller grannen som lejt en inkompetent person?
Vilka krav har jag rätt att ställa?

Vad det gäller grannsämja och liknande kommer jag ta hänsyn till det i mitt agerande, men jag vill veta vad som gäller.

Andreas

P.s. Jag jämför händelsen med att man råkar backa på en grannes bil, dvs en olyckshändelse med materiella skador där den som backar på blir ansvarig för situationens uppklarnande.
 
Din granne är ansvarig för skadan. Sen i sin tur får din granne tvista med den som fällde trädet. Men din yrkan är mot din granne.

Du har rätt att ställa kravet att skadan skall åtgärdas, det betyder egentligen att de skall ersätta busken med en annan "likadan". Alt om ni kommer överrens ekonomiskt.

//Anders
 
Syrén är ett vackert ogräs, den kommer nog att klara sig.
 
tallmilan skrev:
Syrén är ett vackert ogräs, den kommer nog att klara sig.

Ta det som ett bra tilfälle att klippa ned syrenen, då växer den finare och tätare.

Har du nån annan anledning än det felfällna trädet om trädfällaren kompetens.
Det kan finnas ett antal orsaker att träd trillar åt fel håll.

Jag tycker dock att man ska prata med grannar som är inom räckhåll för trädet om riskerna och om det är nån som oroar sig över nåt kan man ta hänsyn till det när man fäller.

Jag hjälper min Far att te ned en björk i närheten hos grannen och vi har fått tillsägelse att vi inte får skada några träd i närheten, ett par fina granar och nån björk. Dock står ju alla träden ifråga på min Fars mark. :)

/ATW
 
Tja

Utanför det juridiska så känns det helknäppt att varken av dina grannar har varit förbi och frågat hur de kan ersätta dig ...
 
Håller faktiskt med. Skulle man orsakat någon skada hos grannen så skulle jag tycka att det skulle vara riktigt pinsamt och direkt diskutera hur man löser frågan så att grannen känner sig nöjd. Oavsett om det var en olycka så är det ändå grannen som drabbats och jag skulle se till att först och främst se till att göra rätt för mig och se till att grannen blir nöjd för att slippa riskera framtida gransämja.
 
AndreasW skrev:
föll åt fel håll och ner över vår berså och därmed "vek ner" en av de stora syrénerna. Den har alltså inte "gått av", men jag tror verkligen inte att den kommer repa sig, tyvärr.
vänta tills busken är död innan du ställer några krav. Repar den sej så är väll ersättningskrav ur världen?
gaia
 
gaia skrev:
vänta tills busken är död innan du ställer några krav. Repar den sej så är väll ersättningskrav ur världen?
gaia
Såklart. Sen bör du förstås dokumentera vad som inträffat, med foton och vittnesberättelser.

Sen kan man kanske tycka att det finns viktigare saker att tjafsa med sina grannar om. Syrénbuskar växer ju ganska snabbt och mår bra av att klippas ibland. (Det handlar alltså om en berså, inte ett träd?)

Grannen är en klant, men det kan du inte göra nåt om. Förhoppningsvis blir det inte du som råkar illa ut nästa gång han ställer till det. :)
 
Grannen med aspen är ansvarig, men förmodligen kommer busken att se bättre ut. Hade själv en gigantisk, fin syren. Då kom ett stort blötsnöanfall i början av oktober som knäckte hälften av grenarna vilket ledde till att jag sopade ner den vid marknivå med motorsågen. Nu 3 år senare är den drygt 2 meter hög och finare än nånsin.
 
Den skadade grenen kanske torkar och dör men busken som sådan överlever garanterat, syren är nästintill omöjligt att få död på. Torkar grenen så kapa den efter backen så slår det upp nytt.
Däremot är det otroligt klantigt att fälla träd och inte ha koll på vad man gör, säkra trädet med wire eller någon slags trädfällriktare om det riskerar att skita sig med knepiga träd.
1182276-origpic-a2addc.jpg
Jag törs inte ge några tips om det är fastighetsägaren eller den som hållit i sågen som är ansvarig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.