Har i flera år haft en dvärgsyrén i en stor kruka på balkongen. Nu när jag kollade till den såg jag att det ligger massa spån i anslutning till stammen och precis ovanför ett mindre hål i stammen (syns inte på bilden). Den verkar trots detta ta sig och det börjar komma blad, men finns ett par grenar på den stammen som är drabbad som verkar vara döda.

Är det någon som vet vad det kan vara?
Finns det någon lämplig bekämpningsmetod (eller bör man plocka bort hela syrénen)?

IMG_3191.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En av våra syrener hade en stor död gren förra året, och nu i år verkar ytterligare ett par stora grenar ha död sotdöden. Nu vet jag vad jag ska leta efter. Får gå ut och såga ner de döda grenarna ngn dag och leta efter larver/gångar för att se om det är ngt skadedjur som orsakat det hela.

Väldigt störigt. Jag som trodde att syrener var problemfria...
 
Oldboy skrev:
En av våra syrener hade en stor död gren förra året, och nu i år verkar ytterligare ett par stora grenar ha död sotdöden. Nu vet jag vad jag ska leta efter. Får gå ut och såga ner de döda grenarna ngn dag och leta efter larver/gångar för att se om det är ngt skadedjur som orsakat det hela.

Väldigt störigt. Jag som trodde att syrener var problemfria...
Jag hade också döda grenar förra året, hittade att det finns något som heter syrenbakterios.
Tyvärr har jag ingen hjälp till TS, men jag följer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.