Jag och min särbo letar fritidshus och har blivit förtjusta i ett timmerhus från sent 1700-tal som är helt fantastisk bevarat. Dock har vi upptäckt spår av skadedjur på kattvinden. Hål och gångbanor i stockar, rejäl hög med trämjöl och något som liknar spillning eller möjligen ägg efter djuren. Hjälp! Vad kan det vara? Pratat med Anticimex men de behöver bild på djuret. Såg inget djur men finns tydliga spår av aktivt angrepp. Mäklaren sveper bort det hela och är inte mycket till hjälp.
 
  • Träbjälke med synliga spår av skadedjursangrepp, inklusive gångbanor och trämjöl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av trä med hål och gångar från skadedjur, omgivet av trämjöl och möjliga insektslämningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trämjöl och skadespår på kattvinden i ett gammalt timmerhus, inga synliga djur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästockar med hål och spår av skadedjur, omgivna av trämjöl och misstänkt skadedjursspillning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadedjursspår på en stock i ett gammalt timmerhus med synliga gångbanor och trämjöl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad träyta med gångbanor och hål som tyder på aktivt skadedjursangrepp i ett gammalt timmerhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadade timmerstockar med hål och spår av trämjöl som antyder skadedjursangrepp i ett äldre hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Timmerstock med skadedjursspår som hål och gångbanor, trämjöl och spillningsliknande ämnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
4774
J Jo J-son skrev:
Jag och min särbo letar fritidshus och har blivit förtjusta i ett timmerhus från sent 1700-tal som är helt fantastisk bevarat. Dock har vi upptäckt spår av skadedjur på kattvinden. Hål och gångbanor i stockar, rejäl hög med trämjöl och något som liknar spillning eller möjligen ägg efter djuren. Hjälp! Vad kan det vara? Pratat med Anticimex men de behöver bild på djuret. Såg inget djur men finns tydliga spår av aktivt angrepp. Mäklaren sveper bort det hela och är inte mycket till hjälp.
Titta på din sista bild så ser du ett djur/insekt
 
  • Gilla
Jo J-son
  • Laddar…
De flesta av angreppen är gamla, så gamla att de orsakats av insektslarver när virket fortfarande var stock som låg och väntade på att sågas.
Det som möjligen kan vara aktivt är bilden på kattvindsväggen, där det ramlat ner något som ser ut som spån. Antingen är det något kryp som varit i farten, eller är det spånisolering (finns sådan i huset?) som ramlat ner. På den bilden är det också mörkt på ett/flera takspån, vad beror det på?

Några små hål i en bjälke är ingen större fara! Nu är inte hela takkonstruktionen 1700-tal, men mer än 100 år gammal, skulle jag tro, och än så länge håller det. Djungeltrick: försök trycka in en spetsen på en kniv i virket, då känns det om det är hårt/friskt eller murket/skadat.
 
  • Gilla
Jo J-son
  • Laddar…
Jag hade en arbetsbänk i mitt garage byggd av timmerstock. Dom såg identiska ut med dina i avseende hålbild och mängden bormjöl.
När jag rev den så visade det sig att den var helt uppäten inneifrån
Träskada med hål och sågspån, tecken på skadedjur i en tidigare arbetsbänk av timmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad träkonstruktion med synliga märken av insektsangrepp och bormjöl vilket visar på omfattande träskador inifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad arbetsbänk av timmer i ett garage med verktyg upphängda på väggen bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jo J-son
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.