Huvudlöss som försvinner efter en shampookur och ett par silverfiskar i badrummet känns i jämförelse närmast som ett angenämt problem. Nu är det kackerlackorna och vägglössen som har tagit över i de svenska hemmen, rapporterade Svd häromdagen.

Du kan läsa blogginlägget här: Skadedjur från Hasse hamster
 
När det gäller husdjur så finns det nästan utan undantag ohyra i lösviktsfoder man köper i djuraffären. Lägg fodret i frysen några dagar innan det används så är problemet löst.

Som en parentes så kan också nämnas att man numera avråder från hjul i burarna, eftersom det ofta blir ett tvångsbeteende att springa i dem. Skaffa en bur med lite bon och klätterrör istället, och lägg in någon liten pappkartong eller liknande att dona med.
 
Vilka bra tips, tack! Frysning av fodret måste det bli hädanefter. Men är det inte bra för honom att få motion i hjulet?

Bitvis håller oss Hasse sömnlösa med sitt donande i buren. Vi har redan bytt bur en gång, för vi tyckte synd om honom när hjulet var för litet. Han är en storvuxen hamster. Den här buren är jobbig för den låter så mycket när han hoppar runt i den.
 
Problemet med hjul är att de lätt urartar till ett tvångsbeteende, där djuret springer på tok för mycket. Det är i så fall bättre om man kan få till annan aktivering, tex att förse honom med bra material att boa med (har ni en dokumentförstörare så är strimlat tidningspapper toppen) och någon liten kartong eller liknande att göra bo av, samt naturligtvis att låta honom vara ute så ofta det går.

Jag är inte expert på hamstrar, jag har själv tamråttor, så det jag kan är bara sådant jag snappat upp från folk som har både och.

Ett bra sätt att aktivera mina råttentottar är att de alltid får huvudmåltiderna (färskmat) utanför buren. Då springer de ut, äter, släpar tillbaka mat till buren, undersöker omgivningarna och umgås med mig (de kan röra sig över datorbordet, så det är nära till hands att klättra upp på min axel eller in i tröjan). Torrfoder finns dock alltid i buren. Vet dock inte om det funkar med hamster.

Råttor har dessutom mycket aktivering om de har råttkompisar, men jag vet inte om hamster ska hållas i flock.

När det gäller din bur så ser jag en sak som skulle göra den olämplig som råttbur, vilket också kan gälla hamster, och det är gallerhyllorna. Råttor kan få något som kallas bumblefoot, dvs svullna och såriga fötter av gallerhyllor. Lägg på något ovanpå (papp, plastmatta, papper, fleece eller liknande) så minskar den risken rejält.

Att ge Hasse något bo kan nog också få honom tystare på natten. Har han något tryggt bo att sova i så far han kanske inte runt så mycket.

Edit: Såg att det fanns ett bo i hörnet av bilden, så ignorera de bitarna. Låter dock dem stå kvar, om någon annan med smådjur kan få nytta av det.
 
Ja, han sover i ett bo på övervåningen. Tyvärr kan han inte vara utanför buren så mycket, för vi har en katt som är väldigt intresserad av honom och jag tror inte att hon har enbart goda avsikter när hon stirrar på honom inne i buren.

Vi har tyckt synd om Hasse och har gett honom alla möjliga saker att skoja till det med. Senast var den gunga som han tjongade i gallerväggen med regelbundet på nätterna. Det kändes som att hela huset skakade.

Nej, det får nog bli en ny bur utan galler, och med såna där tunnlar han kan springa genom. Blocket nästa!

Tack för alla värdefulla tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.