Min fråga är :
Kan vår granne neka oss att få ta del av de uppmätta vibrationskurvorna efter sprängning.
Mätutrustning var monterad på vårt garage av särskild firma. Grunden på garaget kontrollerades väldigt noga före och efter sprängning. Vi har fått protokoll, skisser på att det uppstod sprickor. Vi tog upp det med vår granne/byggherren men han nekade oss att se kurvorna.. Vi bad firman som utförde mätningen att få vi ta del av vibrationskurvorna men de sade nej.
De svarade att det är byggherren, som äger dessa papper - alltså vår granne som sprängt.
Vår granne/byggherren svarar endast - "vi ses i rätten!".

Hur bör vi gå vidare?

Tacksam för svar
 
Ni har alltså fått dokumenterat att det uppstått sprickor i plattan efter sprängning av företaget som mätte detta? Trots detta vill grannen dra det till rätten?

Det känns ju spontant som att man missar någonting här, eller är grannen osmart?

Behövs egentligen protokoll på vibrationer om sprickor har dokumenterats?

Kan det vara så att vibrationerna ligger under något gränsvärde, men att det spruckit ändå?
 
Hej !
Det är grundens vägg - leca block- putsen som har spruckit. Kostnad att åtgärda c:a 15.000:-
Grannen/byggherren är väldigt osmidig. Vi bad om ett sammanträffande - vi trodde att det fanns någon försäkring som sprängaren hade. Men han grannen smällde till direkt - Med att vi ses i rätten.
Varför sätta upp mätinstrument om vi i alla fall inte får se rörelsen. Får vi detta papper + vi bif igen de inmärkta skadorna på garaget. Då är han ju överbevisad - kanske vi ska gå till rätten
 
Hej igen !
Jag vill VARNA andra - kom ihåg att om de ska ske sprängning vid Ert hus och mätinstrument sätts upp att Ni skriver i papper att Ni vill ha även protokoll på själva rörelsen - man kan aldrig veta i förväg vad som sker
 
Självrisken är oftast 1 basbelopp så skada under 44 000 kr åligger byggherren. I detta fall finns säkert ett friskrivningsavtal mellan sprängare och beställare ifall tjänsten utförs fackmannamässigt men skada ändå uppkommer så er granne är säkert grinig då han själv får bekosta åtgärd.

Har ni bra dokumentation på skador så är det lugnt för er med eller utan protokoll som i sig är grannens egendom.

En nackdel för er är att kostnaden är låg vilket gör att om det går till rättegång så har ni inte rätt att skaffa ombud via rättskyddet i er försäkring och att den förlorande parten inte åläggs rättegångskostnader utan bara några små poster kan tillkomma förutom ev skadekostnaden. Det är säkert därför han kör hårt på att inte förhandla i hopp om att ni inte orkar processa
 
Tack för svar ! Väldigt bra forum det här :) Skönt med lite fakta. Här kommer en bild och jag försöker ändra ytterligare ett PdF format till jpg jag hoppas jag kan. Det är själva protokollet som är markerat med rött där skador skett. Något jag inte förstår - varför man kan nekas att få protokoll på rörelsen på själva sprängningen ??
Varför går det inte att få in ett pdf dokument ?


Visa bilaga 73028
 
  • bild garage spricka.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sprickor garage 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D09
Har för mig att polisen är tillsynsmyndighet för den typen av arbeten. Kanske dom kan vara behjälpliga.

Mig veterligen ska man redovisa sprängplaner etc och avviker vibrationer ska väl detta redovisas. Kan ha fel nu men prova och ring.
 
D09
Eller gör en anmälan till miljöförvaltningen om att det förekom störande vibrationer och se om dom nappar och kan få in underlagen. Sen är det offentliga handlingar och du kan begära ut dom anonymt om det går igenom.
 
D09
Kanske finns en branschorganisation för sprängare, dom kanske också kan trycka på sprängaren att delge dokumenten med tanke på att det noterades skada.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.