Hej
Håller på att byta ut dålig panel på fritidshuset o mitt i detta hitta vi ett fönster som är dåligt.
Verkar vara som de sätt att det var problem också innan och satt svart plast där.

Vad göra, går det att laga/renovera eller byter man fönstret?
 
  • Delvis avlägsnad ytterpanel vid ett fönster med exponerad skadad struktur och svart plast på ett fritidshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat fönsterparti med svart plast, rötangrepp och avskalad färg på ett fritidshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad fönsterkarm med synlig röta och svart plast, kniv används för att skrapa bort dåliga delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ruttnande fönsterträ och svart plast vid ett fritidshus under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad panel och fönster vid fritidshus med synlig svart plastfolie och borttaget trävirke på däck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad tror ni kan man bara byta ut de skadade delarna av fönstret?
Hur undviker man sedan att problemet inte dyker upp igen?
 
Allt går att laga, det är bara en fråga om vem som kan göra det till ett bra pris. Misstänker att skadan beror på ett felmonterat fönsterbleck.
 
MultiMan
Ja, fönsterblecket som sitter till höger har alldeles för liten lutning, som en sak. Men det kanske beror på att någon böjt det uppåt vid demontering av brädorna.

Lös plast som är intryckt är aldrig bra, hindrar uttorkning och suger in vatten genom kapillärkraft som sedan blir stående. Ihop med isolering (som det ser ut) är nog en av orsakerna.

Jag skummade istället och tätade dessutom alla anliggningsytor på fönsterblecket med oljefog. Även oljefog längs kanten på salningen där det ligger an mot fönstret (aluklädda i trä). Snustorrt nu 15 år senare och här blåser det alltid så ofta horisontella slagregn.
 
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Ja, fönsterblecket som sitter till höger har alldeles för liten lutning, som en sak. Men det kanske beror på att någon böjt det uppåt vid demontering av brädorna.

Lös plast som är intryckt är aldrig bra, hindrar uttorkning och suger in vatten genom kapillärkraft som sedan blir stående. Ihop med isolering (som det ser ut) är nog en av orsakerna.

Jag skummade istället och tätade dessutom alla anliggningsytor på fönsterblecket med oljefog. Även oljefog längs kanten på salningen där det ligger an mot fönstret (aluklädda i trä). Snustorrt nu 15 år senare och här blåser det alltid så ofta horisontella slagregn.
Det är nog inte så att det böjts uppåt det hade nog den lutningen från början. Det får vi se till så det justeras.

Kan inte förstå varför de har plasten där, känns som en åtgärd för att de har haft fuktproblem.

Gissar att det är karmen som är skadad, kan man bara ta bort den i underkant och sätta dit en ny?
 
Ja, men jag rekommenderar dig att isf ta ut hela fönstret med karm och allt. Det gör jobbet mycket lättare.
 
det är troligen plastat drev eller syllisolering de har drevat med ,men plastat drev skall man inte använda på utsidan.
plocka bort aluminiumlisten och kolla hur träet ser ut där under
troliga orsaken är nog att det läkt in vatten vid ändarna på aluminiumlisten och ev mellan aluminiumlisten och glaset

t
 
T tergo skrev:
det är troligen plastat drev eller syllisolering de har drevat med ,men plastat drev skall man inte använda på utsidan.
plocka bort aluminiumlisten och kolla hur träet ser ut där under
troliga orsaken är nog att det läkt in vatten vid ändarna på aluminiumlisten och ev mellan aluminiumlisten och glaset

t
OK, och är det så så är det bara att köpa nytt fönster eller..? :)
 
Det skulle jag gjort!
Men hur är de andra fönstren på huset?
Jag har själv haft ett hus där bara fönstret på en gavel (+ hela gavelpanelen) ruttnade,
pga vind- och solförhållanden.
 
Vissa fönster är bra andra sämre, lite blandat. Mkt beroende åt vilket väderstreck de vetter åt.
Lutar åt någon lite enklare lösning just nu, man kanske bara kan byta den under karmen så byter
man flera på en gång sen om några år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.