Tänkte höra med experterna här om ni har tips. Håller på med en dränering och kommer ned till avloppsrören som går ut från huset och upptäcker att handsken/muffen på ett av de gamla keramikrören (byggt 1965) har delat sig på flera ställen. Röret har en ytterdiameter på 190 mm, så min tanke är att ersätta det med PVC 200 mm rör, kruxet är dock skarven mellan gamla röret och pvc röret. En skjutmuff till ett PVC 200 mm rör lär väl knappast hålla tätt mellan de båda. Hittade inga lämpliga lösningar på Rinkaby rör och efter att ha mailat dem fick jag svar att de inte ger råd eller hjälp?!?! :thumbdown:

Trä 200 pvc röret över 190 keramiket och missbruka en tub silikon runt om?! Troligtvis inte "Fackmannamässigt" utfört.. Tips
 
Du har ju så rätt så, tur någon annan tänker. Innerdiamter på keramiken är 150 mm så det lär bli en otrevlig kant. Tack på påpekandet.
Var ute och grävde mig fram nu till nästa rörsammanfogning, röret är 1 m långt och går in i backventil med en sorts justerbar handske/muff, som har grävts ned för några år sedan. Så jag behöver bara fokusera på skarven mellan nya pvc och och rördelen ut från huset.
Så ett 160 mm pvc rör på en meter och sen en sådan:
http://www.rinkabyror.se/artikel/mark-betonggenomf-160/?select=true
istället för skarvmuff? då jag inte har någon muff/handske på den änden som kommer ut från huset.
 
Du kan inte bygga vidare från den muffen som var nedgräv sist? Istället för att bråka med cementröret.
 
Jag skulle nog ha försökt byta ut så mycket som möjligt av det gamla, så slipper du ångra dig senare.
Om du bara vill ha en övergång mellan rören så har Purus en gummitätning som funkar kanon 150mm till 110mm rör.
 
Efter att ha grävt fram all rörlängd idag så ser bilden som följande.. under sulan sticker husets avloppsrör ut ca 20, keramik 150mm innerdiam o 190 mm ytterdiamter. på det är det påfört ett keramikrör 1 m långt med samma mått som det från huset. det är detta röret som är så pass sprucket att jag inte tänker fylla igen innan det är åtgärdat. det röret går sedan in en smart hanske (som är justerbar) till en backventil. så den änden ser ut att lösa sig. Så det är 1m rör jag måste fixa, kan inte göra så mycket åt den delen som kommer från huset. så jag har husets rör på 190mm ytterdiam som ska skarvad ihop med ett pvc 160 mm. Så någon skarvmuff a typ gummi hade ju varit kanon, då de mest förekommande hårda inte verkar funka, om inte man går på en förminskning 200->160 men då glappar jag en cm på röret ut från huset. trodde det skulle finnas sådana kopplingar lättillgängligt då gammalt möter nytt måste hända rätt ofta. Ska kolla upp ditt Purus och se om jag kan något om ens deras sida. tusen tack för tipset.
 
Purus gummimanchett finns på hornbach i malmö, har för mig att den kostade ca 230kr för en månad sedan
 
peternicklas
Det finns ju gummiövergångar framtagna för att gå från gjutjärnsrör till PVC-rör. Denna sätts invändigt i gjutjärnsröret. Borde fungera för dig. http://www.rinkabyror.se/artikel/gumminippel-123x110/ sök annars på PORUS för rätt dimension. 3106625 heter den hos Porus
 
peternicklas skrev:
Det finns ju gummiövergångar framtagna för att gå från gjutjärnsrör till PVC-rör. Denna sätts invändigt i gjutjärnsröret. Borde fungera för dig. [länk] sök annars på PORUS för rätt dimension. 3106625 heter den hos Porus
Det blir fel i flödesriktningen om man sätter en invändig gummiövergång, utan man måste gå från utsidan på keramikröret för att inte få en stor kant som stoppar.

frankiev2: Hur har du det med spolbrunnar nu? Om du inte har någon sådan se då till att monterna in en när du ändå har allt uppgrävt.
 
peternicklas
corre skrev:
Det blir fel i flödesriktningen om man sätter en invändig gummiövergång, utan man måste gå från utsidan på keramikröret för att inte få en stor kant som stoppar.

frankiev2: Hur har du det med spolbrunnar nu? Om du inte har någon sådan se då till att monterna in en när du ändå har allt uppgrävt.
OK, trodde han skulle gå från huset med 100 mm. PVC och gå på ett betongrör.
 
Från början var det så, sen ändrades det till att gå från husets 160mm, till att gå på en backventil som var nyare :)
 
corre skrev:
Det blir fel i flödesriktningen om man sätter en invändig gummiövergång, utan man måste gå från utsidan på keramikröret för att inte få en stor kant som stoppar.

frankiev2: Hur har du det med spolbrunnar nu? Om du inte har någon sådan se då till att monterna in en när du ändå har allt uppgrävt.
Bra tänk där, fast spollucka har jag i källargolvet strax innan röret lämnar huset. Kanske overkill med ytterligare ett spolrör?! FAST den luckan har ju några år på nacken o ser lagom rostig ut osv. kanske ingen dum ide att sätta på ett grenrör på det nya röret. Så har man allt samlat snyggt då både dräneringsbrunn o dagvattenbrunnen ska stå där.
Tack för tipset, o tack än en gång alla för all hjälp o tips.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.