Vi skulle vilja bygga ett växthus mot vår träfasad. Det säljs många av den här modellen och jag undrar hur ett växthusklimat påverkar min fasad pga fukt? Och finns det risk för fuktskador på fasaden som försäkringen inte täcker? Är det någon som har erfarenhet av fasadväxthus?
Anledningen till att jag vill ha växthuset mot fasaden är att kunna nyttja det som ett uterum och komma dig genom altandörren. Däremot kommer det användas som ett växthus också med mullbänkar och tomatplantor som ska vattnas osv.
 
  • Ett modernt växthus intill ett hus, med växter och sittplats för avkoppling, omgivet av natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Första frågan är väl vad du menar med skada, beroende på modell så sker väl infästningen mot fasaden dvs du kommer inte kunna ta bort den sedan utan att ha fula skruvhål i fasaden. Sedan kommer det säkert att bli fula märken där överkarmen ligger an mot fasaden, mer en gissning men ser inte hur det inte skulle bli det.
Vad det sedan gäller förhöjd fuktkvot pga växthuset så tror jag inte det är något problem om du nu tänker använda det som uterum. Dvs du kommer inte fylla det till brädden med mullig fuktig jord och vilja ha tropisk värme där inne så den aspekten tror jag inte är ett problem.
 
  • Gilla
Jonas Westbom
  • Laddar…
Tack för svar, jag har nu förtydligat min fråga lite. Jo det kommer användas som ett växthus och det är just fuktaspekten mot träfasaden som jag funderar över.

T TypRätt skrev:
Första frågan är väl vad du menar med skada, beroende på modell så sker väl infästningen mot fasaden dvs du kommer inte kunna ta bort den sedan utan att ha fula skruvhål i fasaden. Sedan kommer det säkert att bli fula märken där överkarmen ligger an mot fasaden, mer en gissning men ser inte hur det inte skulle bli det.
Vad det sedan gäller förhöjd fuktkvot pga växthuset så tror jag inte det är något problem om du nu tänker använda det som uterum. Dvs du kommer inte fylla det till brädden med mullig fuktig jord och vilja ha tropisk värme där inne så den aspekten tror jag inte är ett problem.
 
  • Ljust växthus med växter, matbord, stol och avkopplande hörna, person i bakgrunden, trädgårdskänsla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har funderat en del på frågan då vi ska bygga ett mot en befintlig vägg/hus.

Det korta svaret.. är att om ni sköter växthuset, så är det nog som vilket uterum som helst!

Det många missar med växthuset.. är vikten av god ventilation! Och är växthuset extremt fuktigt, ja då är risken atlanterna möglar och ev träytor får lite fuktig/slig yta.. och i längden är det kanske mindre bra för nån vägg!

Samma sak om du vattnar/duscharplantorna.. och varje dag spolar på husväggen.. = mindre bra!

Men en husvägg är ju byggd för att klara utevädret allmänt, så lite fukt och några ”regnskurar” är inga problem..

Men ventilation är A och o .. hade jag haft plats för en takfläkt i mitt (har ett par växthus) hade jag satt en.. och ett par fönster/dörrar som går att öppna är ett måste.

(Antar att ni tänker odla i krukor? Eller ska ni bygga odlingslådor)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Ja det blir stora krukor och odlingslådor och inte heller växter direkt mot fasaden. Tänker att vi har möbler mot fasaden och växternlångs glasväggarna. Givetvis ventilationsfönster. Bö
Snigla Snigla skrev:
Har funderat en del på frågan då vi ska bygga ett mot en befintlig vägg/hus.

Det korta svaret.. är att om ni sköter växthuset, så är det nog som vilket uterum som helst!

Det många missar med växthuset.. är vikten av god ventilation! Och är växthuset extremt fuktigt, ja då är risken atlanterna möglar och ev träytor får lite fuktig/slig yta.. och i längden är det kanske mindre bra för nån vägg!

Samma sak om du vattnar/duscharplantorna.. och varje dag spolar på husväggen.. = mindre bra!

Men en husvägg är ju byggd för att klara utevädret allmänt, så lite fukt och några ”regnskurar” är inga problem..

Men ventilation är A och o .. hade jag haft plats för en takfläkt i mitt (har ett par växthus) hade jag satt en.. och ett par fönster/dörrar som går att öppna är ett måste.

(Antar att ni tänker odla i krukor? Eller ska ni bygga odlingslådor)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Problem med fasaden skulle absolut kunna uppstå om relativa luftfuktigheten låg kring 100%, under långa perioder. Man kan lätt föreställa sig att det är så i ett växthus. Dock ska inte relativa luftfuktigheten vara mer än 65-85% i ett växthus. Då ni ska ha det som kombinerat uterum, kommer nog luftfuktigheten snarast ligga åt den lägre siffran. Därmed behöver du inte alls oroa dig för fasaden.
 
  • Gilla
flaesk och 2 till
  • Laddar…
just det, bra input. Precis som någon skrev ovan så är ventilation viktigt. En googling gav samma svar som du: ”I växthus strävar man ofta efter att hålla den relativa fuktigheten mellan 70 och 85 % för att gynna växternas behov.”
Tror du alltså att upp till 85% luftfuktighet skulle vara ok?

A AG A skrev:
Problem med fasaden skulle absolut kunna uppstå om relativa luftfuktigheten låg kring 100%, under långa perioder. Man kan lätt föreställa sig att det är så i ett växthus. Dock ska inte relativa luftfuktigheten vara mer än 65-85% i ett växthus. Då ni ska ha det som kombinerat uterum, kommer nog luftfuktigheten snarast ligga åt den lägre siffran. Därmed behöver du inte alls oroa dig för fasaden.
 
Jonas Westbom Jonas Westbom skrev:
just det, bra input. Precis som någon skrev ovan så är ventilation viktigt. En googling gav samma svar som du: ”I växthus strävar man ofta efter att hålla den relativa fuktigheten mellan 70 och 85 % för att gynna växternas behov.”
Tror du alltså att upp till 85% luftfuktighet skulle vara ok?
Ja, det är inte någon fara. Det är egentligen först vid 100% som problem kan uppstå. Men om det bara är kortvarigt, och sedan får torka ut ordentligt, så är egentligen inte heller det någon fara. Därför behöver du inte vara rädd att vattna ordentligt heller.
 
  • Älska
Jonas Westbom
  • Laddar…
18723-4ad6ec79427060f7bc4b318767b1763f.jpg
 
  • Älska
Jonas Westbom
  • Laddar…
Nja, att det är först vid 100% fuktighet som risker uppstår köper jag inte. Se diagrammet ovan. Ju varmare du har i växthuset/uterummet desto mindre fuktighet behövs det för att risken för mögelangrepp ska öka.
Här är diagrammet i lite större storlek.
Diagram visar fuktighet mot temperatur och mögelrisk inomhus. Grönt: ingen risk, orange/rött: ökad risk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonas Westbom
  • Laddar…
Vi lär kunna undvika det mest mörkröda området men förmodligen ligga i de andra. Frågan är vad det innebär i praktiken.
tveksamt tveksamt skrev:
Nja, att det är först vid 100% fuktighet som risker uppstår köper jag inte. Se diagrammet ovan. Ju varmare du har i växthuset/uterummet desto mindre fuktighet behövs det för att risken för mögelangrepp ska öka.
Här är diagrammet i lite större storlek.
[bild]
 
Jonas Westbom Jonas Westbom skrev:
Vi lär kunna undvika det mest mörkröda området men förmodligen ligga i de andra. Frågan är vad det innebär i praktiken.
 
  • Färgglatt diagram som visar risk för mögel i relation till relativ luftfuktighet och temperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle säga att ja, det innebär sannolikt en ökad risk för påväxt/skada på ditt hus.
Hur stor den risken i praktiken är, och om du därför bör avstå kan jag dock inte uttala mig om.
 
  • Gilla
Jonas Westbom
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Jag skulle säga att ja, det innebär sannolikt en ökad risk för påväxt/skada på ditt hus.
Hur stor den risken i praktiken är, och om du därför bör avstå kan jag dock inte uttala mig om.
Om du tittar på diagramet så ser du tydligt rimlig temperatur och luftfuktighet. Det är även inringat på en av bilderna. Där står även tydligt 4-8 veckor. Att konstant ligga på dessa temperaturer relativ luftfuktighet, konstant i 4-8 veckor är mer än osannolikt. Sen får DU vara hur "Tveksamt" du vill.
 
Vill än en gång påpeka, att växthuset iaf inte ska vara så mycket högre påfrestande för husets vägg.. än vilket uterum/altan som helst.. (som är ihopbyggt med huset på samma sätt).

Båda alternativen behöver dock vädringsmöjligheter (och som jag nämnde, en takfläkt är en bra sak)

Är det för varmt och fuktigt för oss, är det de för växterna också.

En liten hint kan ju vara när man börjar få synliga "alger" (grönskimrande beläggning) på fasaden.. då kan man ju faktiskt tvätta bort dessa och bättre på ventilationen i utrymmet.
 
  • Älska
Jonas Westbom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.