Hej
Jag fick nyligen en taktvätt utförd av en firma i Stockholmsområdet. Taktvätten är först mekanisk där man skrapar bort den värsta mossan för att sedan göra en behandling med ett medel.
Efter att firman varit hos mig noterade jag större flagor av betong som låg på marken. Jag hämtade stegen och kollade upp på taket och kunde se att det hade lossnat bitar/flagor av betong från många takpannor. Jag ifrågasatte varför firman hade fortsatt med den mekaniska rengöringen när det uppenbarligen lossnade bitar från takpannorna. Firman menar på att det inte är deras fel.
Min oro nu är att alla dessa skadade pannor kommer suga åt sig ännu mera fukt och frostsprängas och/eller vittra sönder snabbare.
Någon annan som har sett/varit med om liknande?
 
  • Röda takpannor, struktur, mögel, slitage, närbild, lutning, takmaterial, vattenavvisande, överlappning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostiga, orange takpannor i närbild med tydliga tecken på slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostigt taksteg på röd tegeltakpannor, säkerhet vid takarbete, närbild, takets kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spruckna tegelbitar på ett trägolv med gröna prickar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gamla är pannorna?
 
T Tobbe_C skrev:
Hur gamla är pannorna?
Tak lades om 2003, så 20 år gamla pannor
 
Byt dom som är skadade?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Byt dom som är skadade?
Det är många takpannor som är skadade nu efter den mekaniska rengöringen, så det blir ett omfattande arbete att byta dessa pannor. Är det rimligt att detta skall hända i samband med att man tar in en firma för att göra en taktvätt?
Hade jag velat byta massa takpannor hade jag lagt om hela taket och inte gjort en taktvätt
 
R RichardRR skrev:
Det är många takpannor som är skadade nu efter den mekaniska rengöringen, så det blir ett omfattande arbete att byta dessa pannor. Är det rimligt att detta skall hända i samband med att man tar in en firma för att göra en taktvätt?
Hade jag velat byta massa takpannor hade jag lagt om hela taket och inte gjort en taktvätt
Jag gissar att många av dom pannorna var skadade innan tvätt.. men har du något avtal och vad står det isåfall?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag tycker inte att det är rimligt iaf.

Vad använde de för verktyg vid den mekaniska rengöringen?
 
Förutom flagorna som lossnat ser du spår av mekanisk påverkan på pannorna generellt?

På de bilder du postar ser man inte direkt sådant man skulle kunna befara som spår av mekanisk påverkan av borstar eller liknande som skulle gått för hårt åt pannorna. Hade du sett sådana spår hade även jag gissat att de gått på för hårt men nu tänker jag spontant på att flagorna kanske har orsakats av en tidigare frostsprängning som nu uppenbarats genom avspolning med högt tryck eller borstning.

Har det kommit ner flagor innan? Har du någon takyta med motsvarande pannor som inte rengjorts som du kan jämföra med?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jag gissar att många av dom pannorna var skadade innan tvätt.. men har du något avtal och vad står det isåfall?
Finns ju en offert med omfattning på arbete som skall utföras. Sen är det väl ansvarsförsäkring hos firman som gäller om de skulle förlora i en tvist
 
V Vardagsrum skrev:
Jag tycker inte att det är rimligt iaf.

Vad använde de för verktyg vid den mekaniska rengöringen?
Vet inte exakt, med skrapor och stålborste skulle jag anta
 
M myrstack skrev:
Förutom flagorna som lossnat ser du spår av mekanisk påverkan på pannorna generellt?

På de bilder du postar ser man inte direkt sådant man skulle kunna befara som spår av mekanisk påverkan av borstar eller liknande som skulle gått för hårt åt pannorna. Hade du sett sådana spår hade även jag gissat att de gått på för hårt men nu tänker jag spontant på att flagorna kanske har orsakats av en tidigare frostsprängning som nu uppenbarats genom avspolning med högt tryck eller borstning.

Har det kommit ner flagor innan? Har du någon takyta med motsvarande pannor som inte rengjorts som du kan jämföra med?
Inga flagor har trillat ner tidigare. Jag har själv rengjort ca 1/4 av ena taksidan fär två år sedan med "stålborse" och då uppstod inga sådana här skador.
Firman gjorde mekanisk rengöring, blåste av med luft för att sedan behandla med medel. Ingen högtryck eller liknande.

Är för mig konstigt/orimligt att man fortsätter att skrapa mekaniskt om pannorna skadas i denna omfattning. Enligt offerten ingick även skulle man även byta ett mindre antal pannor om någon skada upptäcktes i samband med arbete. De bytte en enda panna som låg som låg i bitar på marken...

Jag har bara tittat vid takfoten på ett ställe per sida tak. Gissar att om man skulle klättra upp på taket skulle jag se hela omfattningen av skadade pannor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.