Hej. Har en ytterdörr som blivit misshandlad av en rododendronbuske innan vi köpte huset. Undrar hur vi ska göra för att fixa till den. Har svårt att avgöra om den är lackad eller oljad.

SDC10949.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
SDC10952.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Henrik
 
I mina ögon ser den oljad ut.

Jag skulle slipa ner dörr och tröskel i sin helhet och olja flera gånger med lämplig olja. Dörren kommer se som ny ut när du är klar!

Om du även fixar ny fog mot tegelfasaden, kanske handtag och vredskylt på dörren i rostfritt + fixar glaspartiet så kommer det bli nästan för fint....
 
Redigerat:
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Om du vill veta säkert om det är lack på - värm på något ställe (mot karm kanske) och se om ytan "krullar" sig eller reser sig. Detta går att göra med exvis en cigarettändare. Du behöver bara värma till ca 80 grader, alltså bara "lite grann".

Annars håller jag med MathiasS utom möjligen glaspartiet, jag tycker glaset ser gulttonat ut? Om det stämmer hade jag nog bytt dem, bara av estetiska skäl.
 
....det gula står nog innnanför dörren, snarare än att glaset är färgat.

Om det är lackat eller inte spelar ju egentligen ingen roll. Dörren ska slipas till trärent ändå i detta fall och därefter kan man ju välja vilket alternativ man vill (olja!).
 
Tack för svaren. Lite sent tack då jag var tvungen att åka bort. Får se vad det blir för behandling.

Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.