Har precis börjat våran badrumsrenovering med att bila upp runt golvbrunnen som skall bytas och flyttas en liten bit.
Även avloppsröret skall flyttas lite då det vart en vägghängd ala -70 tals historia med fixtur på väggen där handfart wc,samt bide´ suttit fast i.
Nu skall vi ha en vanlig wc-stol på golvet.

Nu till problemet när jag bilade runt avloppsröret så stötte jag på inkommande vatten till huset (pem-slang Ø32) fanns inget på byggritningarna att den slangen skulle ligga 5cm från avloppsröret.Fanns faktiskt inte med på ritningana alls.:(

Blev tyvärr 2st 2mm djupa jack i slangen av bilspettet innan jag upptäckte slangen.:S Inga läkage tack och lov.men det känns inte bra att ha dessa jack i slangen.

Vad skall jag göra eller kan jag göra...Mycket orolig:(
 
Göran.W
Det säkraste är väl att byta ut slangen.
Går det så kapa den och skarva den utomhus så du får en slang utan skarvar inomhus.
Är det slangen som går till vatten mätaren kanske det är bästa att va verket fixar det så det blir rätt.
Kostar en slant men du sover gott.
Svetsa slangen är med en möjlihet men då ska man kolla så den som gör det har licens
 
Det är slangen som går till vattenmätaren.Verka ligga under hela huset.
Byta den vill jag inte veta vad det skulle kosta..Blir ju att gräva upp ända fram till vattenmätaren då typ 30m ut till gatan :(

Går det att svetsa ? vem gör sådant, VVS-killar ?
 
Känns ju sådär, att skarva under plattan :S

Problemet är ju också att det är 2st jack med ca 10cm mellanrum.
 
Göran.W
Svetsa slangen kan tex en brunns borrare eller värmepumps installatörer göra.
Det går inte dra upp slangen och gömma skarvarna i ett skåp eller liknade så du slipper gjuta in det för igentligen får inga skarvar ligga under plattan alls.
Du behöver väl inte gräva ända till gatan skarven kan man lägga någon meter från huset.
 
Finns ingen möjlighet att dra upp slangen. skadan ligger 10cm från en vägg mitt i duschhörnan i badrummet.
Det jag funderat över är att bila upp golvet där slangen ligger.(Ligger tvärs under golvet i badrummet.) och dra upp den mot badrumsväggen och där sen sätta vattenmätaren.Sedan får jag dra nya rör i badrumsväggen ut till tvättstugan som ligger vägg i vägg med badrummet,till varmvattenberedaren mm.
Om man nu får ha vattenmätaren inne i badrummet,inte det snyggaste men vad gör man.
Borde vara den enklaste lösningen eller ?

Eller göra någon sorts låda runt lagningen .Sen gör en lucka i tvättstugeväggen som man kan ta bort och kika ner i på skarvningen/svetsningen,som ligger under plattan som är 10cm tjock.

Visst går ju att skarva i ute i gräsmattan å sen dra fram ny slang till tvättstugan.Men då blir det att gräva en del.Ligger nämligen på andra sidan av huset.Får i princip gräva runt hela huset.Hur djupt ner måste pem slangen ligga i marken.Måste väll ligga frostfritt till att börja med.Sen så har jag rätta matarledningen till elen där jag måste gräva i så fall.

Usch... vad man kan ställa till det för sig.
 
Göran.W
Jobbig sitts du sitter i.
Tror faktiskt att du borde kontakta något proffs så det blir rätt och riktigt för iom det är i ett badrum så måste fuktspärren funka som den ska med.
Undrar vem som kom på den ljusa iden att gjuta in vatten slangen på detta sättet när man normalt låter den gå in i huset så nära vatten mätaren det går.
 
Få bli att ringa runt på tis. och fråga hur jag skall gå till väga med detta.*SUCK*

Känns ju dock inte som om jag är den första som stött på detta problem.Måste ju finnas fler som råkat ut för samma misstag.
 
Göran.W
Jag har inte lyckats med att skada min vatten ledning men jag har grävt av el kablen till huset trots jag hade fått kabel markering men vem kunde drömma om att den gick i en vidd båge in till huset.
Hör med dit försäkringsbolag vad dom säger.
Har du oturs försäkring kanske den täcker en del.
Du bör iaf undvika gjuta in någon form av skarv för det är inte godkänt.
Ev kan kanske det var ok om den är svetsad.
Kom på att Styrud http://www.styrud.se/ svetsar vatten ledningar.
Kostar en skön slant att svetsa ihop men skarven brister aldrig om den är rätt utförd.
Lycka till i allt elände
 
Om det inte handlar om en för lång sträcka kan det gå att dra i en mindre ledning i den skadade (tex pem 25 i en pem 32) och skarva den mot den befintliga utanför huset och sedan koppla in den i vattenmätaren.

Om inte det funkar så tycker jag att du kontaktar VA-teknik i Stenkullen så hjälper dom dig att ta fram en reparationsmuff som passar på din befintliga slang http://www.vateknik.com/pdf/produkter/reparationsmuffar/VATEK REPARATIONSMUFFAR 2006 www.pdf

Hoppas det löser sig för dig.
 
Skadan ligger ju retliga 2m från vattenmätaren.Dra i en mindre slang och skarva den utanför huset,då pratar vi 20m.Tänk om de lagt slangen utanför huset å sedan in till tvättstugan, istället för som nu under hela plattan på huset !!!

Reperationsmuff vore ju inte fel.Jag har ju ingen läcka på röret,som det är nu.Skarva är ju som sagt var inte godkänt att göra under plattan.Frågan är hur försäkringsbolaget ställer sig till en sådan muff. Jag får ju ingen skarv med en sådan.
 
Redigerat:
Handlar det om 20 meter så klarar du inte av att dra igenom en pem 25 i en befintlig pem 32. Om du måste relina så får du nog gå ner till en pex 22 i så fall, men du kommer nog att tappa en hel del i flöde då.

Mitt bästa tips är stt du ringer till VA-teknik i morgon och pratar med dom om ditt problem, om inte dom kan hjälpa dig med en fungerande reparation på din befintliga slang så kan nog inget annat företag det heller.
Lycka till.
 
Satt nu och lusläste vvs-ritningen på huset och lyckades hitta var den tänkte inkommande pem-slangen skulle ligga.(Dålig inskannad ritning från komunen).och den ligger inte där den skulle ha gjort.Den skulle legat i sockelkanten på huset.
Men nu till den kanske, possitiva upptäckten......Det står:

Kallvattenservis. 32 x 4,6 PEL

Vilket betyder att min slang har grövre gods än vad jag trodde.
De Pem-slangar som säljs idag ligger på 32 x 26,2 (32 x 2,9).

Kanske en liten ljusning i det hela.
 
Redigerat:
Lite update....
Har nu vart i kontakt med Komun,VVS,Försäkringsbolag samt VA Teknik.

VA Teknik kunde inte hjälpa mig då de inte har så små muffar till plastslangar.
Fösäkringsbolaget tyckte jag skulle ta hit en VVSáre och titta på och bedömma skadan.

Ringde de största VVSárna här omkring.Där de sa att jag aldrig skulle få något VVS-bolag att godkänna skadan, hur den än såg ut.pga av inga skulle vilja ta det ansvaret.De tyckte inte ens att det var någon ide´att jag la pengar på någon VVS-are, som skulle komma och titta på det.
Frågade även om svetsning hos VVS men det var inget de sysslade med,eller visste något om.De hade aldrig heller hört någon som hade svetsat en skada och fått det godkänt.

Komunen sa att de inte kunde hjälpa mig med något då det var på min tomt.

Ringde mitt Försäkringsbolag och hörde hur de ställde sig till detta.
Hade det gott läck så hade de hjälpt mig.Men nu gälde inte min försäkring, då jag hade vart tvungen att ha någon extra drulle försäkring i så fall,som ev kunde täck upp det.
Låter helknäppt men så är det ialf. (Är ju inte speciellt sugen på att göra så det går läck heller,för då skulle vi inte ha något vatten alls.)
Men de skulle kunna hjälpa mig med lite pengar som en Goodwill sa de.För avhjälpande av ev kommande skada.
Det var välkommet sa jag.

Har kollat upp priset vad det skulle kosta att dra en ny slang som skarvas på min tomt.
100m PEM slang inkl.alla kopplingar jag skulle behöva kostar ungefär 1500-1600:-
Hörde även med en kille här i trakten som har egen firma och har de flesta olika maskiner bla en lite grävmaskin med band som jag kunde hyra billigt,så de pengarna jag får från mitt Försäkringsbolag räcker till att installera en ny slang om jag gör det mesta själv.

Så detta löste sig ganska så smidigt ialf.men jag rekomendera att ta det försiktigt då ni billar :p,man vet inte vad som dyker upp under betongen,ändå att man har förberätt sig med ritningar etc..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.