Hej allesammans!

Valpen kissade inomhus och tyvärr märkte ingen detta förräns flera timmar efteråt.

Som ni kan gissa blev det en riktigt tråkig fläck på golvet. Så vi läste lite hur man kan fixa detta och blandade vatten med bakpulver. Fläcken försvann men istället blev golvet frätskadat och därav en fläck av det istället.

Någon som vet vad man kan göra åt detta? Känns rent spontant som att det skulle gå att åtminstonde dölja lite... Syns mer när ljuset inte ligger på.

Se länk för bilder.
https://imgur.com/a/3ow6J8g

Tack!
 
BirgitS
Vad är det för ytbehandling på golvet?
Om det är hårdvaxoljat så kanske det räcker med att göra en omgång till på det påverkade stället.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det för ytbehandling på golvet?
Om det är hårdvaxoljat så kanske det räcker med att göra en omgång till på det påverkade stället.
Så jäkla dålig på sånt här och det är min första lägenhet. Hur kan man ta reda på vad det är för behandling?

Tacksam för ditt svar. :)
 
BirgitS
Bjud hem någon som har varit med ett tag ;)
Du kan kolla om det stod något prospektet.

Lack är som målarfärg, alltså en hård yta ovanpå trät. Det var det som var vanligast på parkettgolv från åtminstone 40-talet och kanske fram till kring 2010.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Bjud hem någon som har varit med ett tag ;)
Du kan kolla om det stod något prospektet.

Lack är som målarfärg, alltså en hård yta ovanpå trät. Det var det som var vanligast på parkettgolv från åtminstone 40-talet och kanske fram till kring 2010.
Enligt min far är det oljat.
Kan jag olja på ytan som är skadad? Vilken olja i så fall?
 
BirgitS
Vad bra att det problemet i alla fall löste sig :)

Osmo hårdvaxolja är väldigt vanligt så pröva med hur det uppför sig på något undanskymt ställe först.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad bra att det problemet i alla fall löste sig :)

Osmo hårdvaxolja är väldigt vanligt så pröva med hur det uppför sig på något undanskymt ställe först.
Tack för tipset! Efter att jag testat på en del av golvet, ska jag göra det över hela golvet eller bara lokalt på fläcken?
 
BirgitS
Det borde räcka att göra det lokalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.