Vi ska äntligen måla om vårt nyköpta mintgröna :surprised: hus, och har nu skrapat och tvättat. Upptäckte då en del rötskadade ändbitar och undrar lite över hur vi bäst går till väga för att laga?

Alla hörn är täckta med små "plåtbitar" som är bockade och fastskruvade (en för varje hörn och rad panel), är det en vettig lösning att behålla?
Spontant känns det ju som att det kanske inte är vettigt eftersom en del ändar är skadade, men det kan väl lika gärna bero på att man inte impregnerat dem ordentligt, eller helt enkelt tidens gång, eller är jag helt ute och cyklar?
Jag har aldrig sett den här lösningen, låter det bekant för någon här? Det är antagligen(?) gjort på 70-talet, när huset byggdes ut.
Vad finns det för alternativ, vore det smart att sätta stående panel på hörnen? Fast det känns inte helt rätt att göra så på vårt platta funkishus...

Vi har fått tag i panel i rätt dimensioner (visade sig inte vara heelt enkelt...), och funderar på att bara skarva dem. Hur mycket mer än det skadade bör man ta för att vara på den säkra sidan? Eller är det vettigast att byta ut hela långa brädorna? Det är max 10 cm som är skadat på de olika ställena och i underkanten på alla brädor.

Generella tips ang fasadlagning mottages också tacksamt!
// Kristina
 
TACK för ditt utförliga svar!

Vi promenerade lite i området i helgen, och såg några hus (som liknade vårt) med knutbrädor där det inte alls störde intrycket. Så det kanske blir något sånt ändå. Eftersom trät är i mycket bra skick överallt utom på en del ändar skulle det kännas tryggt att skydda dem lite extra.
Vi har iaf beställt nog med virke (lika bra att passa på när vi hittade)!

Förresten uttryckte jag mig lite konstigt, alla brädor är inte skadade, men de som är skadade är det i underkanten.

Vi håller på att grunda nu, och har skruvat ner alla plåtändar. Antagligen målar vi klart alltihop utan plåtändar, och funderar på knutbrädor under tiden. :)

Tack för hjälpen,
Kristina
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.