Hej
Markägaren jämte oss har nyligen averkat skog och lagt timmret delvis på vår tomt .
Tyvärr så har skotaren lyckats med att slå av flertalet stora grenar på vår ek så den har tappat den fina ek formen den är numera stympad på ena sidan . Är det någon som vet vad man kan begära I skadestånd för det skadade trädet ?
 
  • Ekträd med avbrutna grenar och skador på sidan mot en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ek med avslagna stora grenar och synliga skador på barken mot en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
en bild till
 
  • Stapel av avlånga timmerträn vid en skogsbryn med smältande snö och en klarblå himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du tar bort grenarna så det blir jämt på båda sidorna, vore det ok?
 
Skadestånd kan jag inget om. Men troligtvis ett skämt. Du eller nån borde såga bort dom skadade stumparna, så att trädet inte får röta den vägen.
 
Det ser nästan ut som att det var döda grenar som gått av. Men det är nog ingen dum idé att kvista upp den lite. Det blir ju inte ”sparbanksekar” när de står bland andra träd.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Är grenarna som gått av friska? Lite svårt att se på bilderna, men jag tycker inte veden ser helt frisk ut?
 
Såga bort de skadade grenarna så att det inte drar in röta. Ett par grenar på en "vanlig skogsek" får du knappast skadestånd för.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ekar fäller grenar när de hamnar i skugga. Så det är fullt normalt att grenar murknarbort. Det är inget problem. Ska man ta bort något så är det mer för att inte riskera att det trillar ner och orsakar skada.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Är grenarna som gått av friska? Lite svårt att se på bilderna, men jag tycker inte veden ser helt frisk ut?
Ja dom är friska
 
Fotografen Fotografen skrev:
Såga bort de skadade grenarna så att det inte drar in röta. Ett par grenar på en "vanlig skogsek" får du knappast skadestånd för.
Står på tomtmark
 
Skogsek är arten. Det finns även bergsek som det ev kan vara. Men sannolikt skogsek.

Det ser för övrigt inte ut som tomtmark.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.