Sättningsskada med spricka i hörnet av en vitmålad vägg och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sättningsskador på vitmålade väggpaneler och lister med tydliga sprickor och glipor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sättningsskador på en tillbyggnad med synligt glapp mellan vägg och taknedrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sättningsskador på en nybyggd entré/hall med synlig spricka där tillbyggnaden möter huvudbyggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka längs hörnet där väggarna möts över en vitmålad yta, intill en trähylla med vit stödstång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej,
För 3 år sen byggde vi en tillbygnad entre’/hall till huset. Vi gjorde allt som det ska göras; bygglov inkl kontroll- och konstruktionsplan och så hade vi ett bra byggföretag som utförde arbete. Vi har varit mycket nöjda med de och resultatet.
Nu, efter 3 år, har kommit fram så kallade sättningsskador, i början tänkte vi inte så mycket men det känns som de blev större, se bilder. Tyvärr går inte att få kontakt med byggföretaget, kanske gick de konkurs...
Vad är nästa steg för oss, vad kan vi göra?
Tack för era svar och hjälpen.
 
Lite lister och färg täcker detta.
 
Det är i många fall nästan omöjligt att sätta en tillbyggnad sådär utan att den sjunker lite i förhållande till huset, även om det här ser ut att vara lite mer än vanligt. Det viktiga är att den slutar sjunka.

Det finns ju två vägar här. Antingen lappar man ihop det. någon tätningsmassa i springorna, kanske även någon list. Och så hoppas man på det bästa. Att det slutat röra på sig.

Eller så tar du kontakt med någon som kan undersöka grundläggningen och se om det behöver göras något, och vad som kan gå att göra. Jag är lite osäker på vilken typ ingenjör/besiktningsman som kan vara lämplig.
 
  • Gilla
dandan1
  • Laddar…
R
Vad står tillbyggnaden på , plintar/leca/betongplatta
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Pågående konstruktion av ett träfundament intill ett gult hus, omgivet av snö, med synlig betong och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cementfundament under konstruktion med synlig armering och byggutrustning på lerig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite osäkert på svar ;-) fundament av cement (väggor)?!? Tomten/område är lerig, inga stenar osv. Jag förstår att det kan ”röra” sig en lite men känner mig en lite rädd att det ska blir en större skada.. varför ”lossnar” det ovanför, borde det inte vara tight med den gamla husfasaden?
Tack för er hjälp


R rävlyan skrev:
Vad står tillbyggnaden på , plintar/leca/betongplatta
 
R
Hur är det bottnat , vet du hur bred foten i backen är samt djupet på den
Det är nog en bottenorsak , lera är som plast kallflyttande under tryck , det är nog inte bottnat till ordentligt djup och bredd på den del som lecan står på . Är det mest lera så bör det vara en fot under på min 600 mm bredd och min 500mm djup för att flyta
 
När grunden sätter sig är det ju i ytterkant den sjunker, innerkanten blir kvar på samma höjd. Då blir det större vinkel upptill än nertill. Du behöver på något sätt staga upp ytterkanten så att den inte sjunker mer, detta kan göras på olika sätt.

Du bör sätta upp någon sorts "mätare" så att du ser om sprickan växer eller inte, valet av metod hänger ju på hur aktiv rörelsen är. Den här sommaren har ju varit väldigt torr, och många byggen har då fått sättningar även om de inte är nya, för att marken blir helt annorlunda då.
 
Som sagt, grundläggning på lera innebär att byggnaden flyter på leran. Numera tror jag att man oftast pålar om det är lera. Men då måste alltså både huset och utbyggnaden pålas (dyrt). Och en utbyggnad kommer alltid att flyta lite för sig själv.

Jag kan inte bedöma om grundsulan vi ser är vettig för att stå på lera. Det är normalt att det blir viss rörelse när byggnaden är ny. Men oftast stabiliserar det sig efter några år.

OM grundförhållandena skulle vara väldigt dåliga så borde det visat sig som sättningsskador även på huvudbyggnaden.

Mitt amatörmässiga förslag är att du tätar de uppkomna springorna, kollar så att det inte blir skador i övergången på taket. Och inväntar att det slutar röra sig.

Blir det stora springor, så kan man lyfta överbyggnaden med domkrafter och palla under mot grunden så att den åter kommer på "rätt plats".

Det finns varianter för att stabilisera en sådan här grund. Man kan injektera olika material under grunden. Eller i värsta fall påla, men då måste man som sagt troligen påla runt huset också. Injektering tror jag att det finns blandade erfarenheter av, så det gäller att få tag på en firma som vet vad de håller på med isåfall.

OM det är så att grunden kan bedömas vara felaktig, och iom. att det bara är en liten farstu det gäller, så kan det nog vara billigare att riva den och göra om, än att injektera eller påla.
 
  • Gilla
dandan1 och 1 till
  • Laddar…
Det var ju tråkigt att ni gjort så rejäl grundläggning för tillbyggnaden (missförstån mig rätt). Hade det varit en plintgrund så hade det gått lätt att parera sättningen med att palla under vartefter tills det slutar sätta sig. Nu får ni nog hoppas på att det inte blir värre och så snygga till invändigt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A
Blev singelbädden under sulan paddad ? Tycker sulan ser smal och hög ut , ett sånt utbygge bör väl klara sig med en 20 hög och 50-60 bred sula
Sånt där ska inte behövs nån pålning , är singelbädden ordentligt slagen och utbygget förankrat i huset ska det inte sätta sig sådär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.