Köpte ett hus där det visar sig vara en tätskiktsskada i badrummet..
Den skadan går på säljarens försäkring då den upptäcktes strax efter att vi flyttat in. Vi kommer få kompensation via deras försäkringsbolag (om säljaren nu "godkänner").

Vilka rättigheter har vi när det gäller just denna kompensation? Säljaren har fått olika förslag på lösningar, men har inte vi något att säga till om?
Och den kompensation som föreslagits är inte i närheten av vad det kostar att göra om hela badrummet.. Åldersavdrag, att det är en tätskiktsskada osv..

Vi köpte ett hus där vi förväntade oss att det inte skulle finnas denna typen av skador i badrummet... Nu kommer vi få stora kostnader för ytskikt osv. Självklart är det mkt värt att vi får ett "nytt" badrum men det betyder inte att vi kan punga ut dessa pengar hur som helst..

Har vi rätt till annan kompensation av säljaren? Besiktningsman? Försäkringsbolag?
Fastslaget av försäkringsbolagets besiktningsman att lutningen på golvet är fel, och vattnet har lämnat badrummet...
 
Blir lite osäker på vad som är fel, skriv gäran lite mer detaljer. Men om det är fel lutning på golvet så kan ni inte få ersättning för det från säljaren, det ligger på er undersökningsplikt att upptäcka före köpet.

OK ni anlitade tydligen en besiktningsman, då är frågan om det i ert avtal med besiktningsmannen ingick att badrummet skulle kontrolleras, ofta har de friskrivninger för det. Annars borde det kunna gå på bsiktrningamannens ansvarsförsäkring.

Om det finns andra fel på tätskiktet så kan det finnas möjlighet att få det till ett dolt fel som säljaren är ansvarig för.

När det gäller försäkringen, säljarens. Här finns det en väldigt obehaglig fallucka.

Försäkringen är en affär mellan säljaren och förs. bolaget. Och det är inte självklart att ni överhuvudtaget har med den att göra. Det finns exempel här på forumet att en familj i just er situation drabbades av att säljare kom överens med sitt bolag om en kontant utbetalning för skadan, och sedan behöll säljaren pengarna. Vilket var helt i sin ordning, även om det är svinaktigt.
 
Tack för svar!

Mer detaljerat; När man duschar rinner inte allt vatten ner i brunnen utan det letar sig även ut åt två håll längs väggarna, särskilt mot dörrkarmen och därifrån rinner det ner till våningen under..

Vi anlitade ett stort företag för en överlåtelsebesiktning, och han "besiktigade" badrummet. Dock inte någon "installationsbesiktning" men lutning på golvet borde väl vara en rätt självklar sak för besiktningsmannen att kolla, tänker man såhär i efterhand.. Frågan är bara vad som egentligen ingick.. Sådant man tror ska "ingå" som en så enkel sak som lutning men som vi nybörjare inte ser...

Mm, det känns lite obehagligt med att det är säljarens försäkring. Vi har visserligen en bra kommunikation med försäkringsbolaget, vilket kanske egentligen är fel av dem, men hur ska man kunna undvika att hamna i den fällan?? Det är upp till säljaren att välja lösning utefter försäkringsbolagets förslag........
 
Jag tror (hoppas) att den säljaren hörde till de mer extrema, hjärtlösa. Men det kan vara bra att ha i åtanke så man inte blir alltför kaxig, kan provocera fram ett sådant beteende.

Men man kan ju i vissa fall tänka sig in i säljarens situation också. Antag att du säljer ett hus med risigt badrum, köparen kanske prutar efter besiktning specifikt för att badrummet visar sig vara värre än det såg ut först.

Så visar det sig att det faktiskt tom. redan fanns en fuktskada, förs bolaget vill ersätta en del.

Säljaren kan ju då med visst fog mena att köparen har redan fått ersättning för det dåliga badrummet, jag fick ju gå ner i pris.

När du skriver "stort företag" som besiktigade, så går ju tankarna direkt till Anticimex, de har extremt dåligt rykte. De toppar anmälningsstatistiken hos ARN.

Hur är felet vid tröskeln, finns det ingen fuktspärr uppdragen på tröskeln, eller är den defekt?

Det låter som två samverkande fel.

Förresten vad är det för försäkring som är inblandad. Jag har antagit att det är säljarens villahemförsäkring, eller är det en dolda felsförsäkring?
 
Nu gav vi ett bra pris för huset som de var nöjda med, inget "tjafs" alls på den biten. Misstänker att de kanske vetat om skadan men vet inte säkert och därför ger jag mig inte in mer i det..
Inte Anticimex, utan Eminenta.. Hört både ris och ros där nu faktiskt..

Det både besiktningsman och hantverkare (av försäkringsbolag utskickad) har konstaterat att det är en tätskiktsskada.. Sen att vattnet rinner dit är för att lutningen är fel.. Däremot är det inte mer utrett än att vattnet rinner ner, avsaknad av fuktspärr eller defekt har inte jag fått ngn info om..
Det är säljarens hemförsäkring..
 
O
låter som hör å häpna något som borde vara dolt fel? tätskikt är svårt att kolla, det som kanske talar emot är väl att det var ett felaktigt fall och att man då borde ha gjort en fördjupad undersökning, men det tror jag inte.
Men å andra sidan hur svårt var att upptäcka att det var ett felaktigt tätskikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.