Någon som kan dela med sig bra och dåliga erfarenheter på Skaala fönster eller Outline fönster?

Skaala marknadsför sig som samma höga klass som Mockfjärds dvs använder långsamväxande furu. Försäljarna säger att Skaala ska inte jämföras med andra snabbväxande furu fönster. Nån som har erfarenhet?
 
Oj, personlig åsikt är pest eller kolera.
Rekommenderar Traryd,SP , mockfjärd eller Elit. Morup är bra med.
Anledningen är uppbyggnaden av fönstret , resultat av glasbyten och kundtjänst/eftermarknad.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Jämför med kronfönster tror inte det skiljer i pris, och min känsla är att dom är bättre.
 
Tack för svar!

Verkar som att ni rekommenderar mig att ta in fler offerter från andra tillverkare, vilket jag kanske ska göra.

Skaala ger en offert på ca 80k för 6 fönster och en altandörr. Varav fönstret på halva kostnaden och montering/material (in och utvändigt) på den andra hälften. Vad tycker ni? Motiverar priset Skaala fönster? Outline (fd Allmoge fönster) är billigare.
 
K
Utan att ha någon direkt erfarenhet mer än ha kännt på exempelfönster. Så tycke jag att outline har helt ok kvalitet me tanke på hur mycket billigare de är jmf. med de ovan nämnda.

Men det vore kul att höra några förstahandsuppgifter från någon som testat själva
 
A
Skaala kör väldigt aggressiv marknadsföring i mitt område och flera grannar har bytt till deras fönster. De är väldigt nöjda med sina nya 3-glasfönster, som går att öppna till skillnad originalfönstrena, som man knappt vågar öppna.

Men jag tycker inte att de ser bra ut utifrån. Karmarna är väldigt breda, så fönsterytan ser betydligt mindre ut än med originalfönstrenas smäckra karmar. Ytterligare en nackdel är att de bara erbjuder 3-glasfönster. Jag vill ha persienner innanför glasrutan!
 
Redigerat:
Jag har skaala fönster och dörrar i hela huset sen 2009.
Tycker väll dom är ok, vi tog dom mest för att vi kände dom som hade firman som satte in dom vid den tidpunkten.
En sak jag reagerat på en skillnad är att skaalafönstrena inte har nån gummilist på insidan som andra fönster jag kollat på har. Jag vet inte om det har nån speciell betydelse men det kanske är som extra skydd om man får kondens eller imma på insidan.
 
När Skaala försäljaren var hos oss sa han gång på gång med att de är ett av två i toppen inom fönsterbranschen (de och Mockfjärd ligger i toppen), övriga föntertillverkare ligger i klassen under ex Inwido (Elit, Era, Outline etc) pga snabb växande furu på fönstrarna, och sist kommer PVC. Stämmer det?

Nån som har en aning om hur mycket ska man ungefär räkna med montering av fönster innan rot (exkl fönster, men inkl montage och material in och utändig)?
 
Jag brukar alltid dra öronen åt mig när någon säger att de är bäst... Med ödmjukhet kommer man mycket längre. När dessutom Svenska Fönster (Traryd, Mockfjärd, SP) + Elite är 20x större så... Elitefönster ruskar ut fler fönster på en vecka än Skaala gör på ett år. Sen tycker jag att det ser "tattigt" ut med Skaalas slikon fog istället för tätningslit mellan glas och båge.Silikone blir fult med tiden. PVC fönster är en historia för sig och bör inte blandas in med nämnda tillverkare då dessa är insett eget segment med massvis (några) olika leverantörer och typer.

Med vänlig hälsning, fremax
 
TheGame skrev:
En sak jag reagerat på en skillnad är att skaalafönstrena inte har nån gummilist på insidan som andra fönster jag kollat på har. Jag vet inte om det har nån speciell betydelse men det kanske är som extra skydd om man får kondens eller imma på insidan.
fremax skrev:
Sen tycker jag att det ser "tattigt" ut med Skaalas slikon fog istället för tätningslit mellan glas och båge.Silikone blir fult med tiden.

Hm.. hur ser det ut? Kan inte bilda mig en uppfattning hur det ser ut gummilist/Silikon fog. Kollar på bilderna via deras hemsida, men förstår inte vad ni menar.
 
Bopeak skrev:
Hm.. hur ser det ut? Kan inte bilda mig en uppfattning hur det ser ut gummilist/Silikon fog. Kollar på bilderna via deras hemsida, men förstår inte vad ni menar.
Om du inte fått se ännu så ska jag ge dig ett foto imorgon när jag är hemma.
 
TheGame skrev:
Om du inte fått se ännu så ska jag ge dig ett foto imorgon när jag är hemma.
Tack gärna!!
 
Här har du en bild.
det är ingen gummilist på insidan av glaset så då ser det ut såhär.
Jag vet inte om det är nån nackdel eller så.
 
  • 20160527_085841.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20160527_085841.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bopeak skrev:
När Skaala försäljaren var hos oss sa han gång på gång med att de är ett av två i toppen inom fönsterbranschen (de och Mockfjärd ligger i toppen), övriga föntertillverkare ligger i klassen under ex Inwido (Elit, Era, Outline etc) pga snabb växande furu på fönstrarna, och sist kommer PVC. Stämmer det?
Vet inget om Skaala men har just satt in omålade Elitfönster och trät ser ut att vara av hög kvalitet. Helt kvistfri och tätvuxen. Outline är väl för övrigt Elitfönsters budgetmärke.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Jag har Outline på hela huset sedan förra året. Ser väldigt mycket ut som Elit-fönster och det är väl samma ägare? Kvaliteten är bra så här långt. Men 1 år är ingen tid. Inga andra problem med kundservice mm. Jag är dock lite irriterad på att man inte kan lösa transporten på annat sätt än att köra in 5 träskruvar i karmen på varje fönster. Sedan var 1 fönster fel i låsmekaniken pga ett slarvigt monterat lås. Kunde fixa det själv dock. Fönsterna är ju inte grundmålade utan minsta smäll så lossnar första skiktet och där under är ren trä. Köper man fönster på ett snickeri och betalar 3x priset så får man en helt annan kvalitet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.