Nu blev jag förvirrad. Beställde en OSO Super S 120 L VV-beredare. I informationen på Sigro.se där jag köpte den står det: "120 l. levereras med 1 kW 230V 1-fas, 200 och 300 med 3 kW 400V 2-fas". Bra tänkte jag, 1-fas är vad som finns framdraget där uppe och det räcker för behovet.

Nu när beredare står hemma ser jag i tillhörande manual att det står att den ska kopplas till 400 V 2-fas. Sladden är som på bilden nedan, dvs utan stickpropp. Men med en brun, en blå och jord. Tittar jag dessutom på den engelska delen så står det att det går att koppla 230 V 1-fas.

Jag blir förbryllad av detta. Dels för att informationen inte är konskevent, men också för jag undrar om jag sonika kan koppal den med 1 fas utan att den går sönder för det.

Vad säger panelen?
 
  • OSO.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det står ju på bilden att modellen med 230v anslutning levereras med stickpropp, så det låter som du fått fel modell levererad.

Ring leverantören och hör med dem.
 
Då har jag bara fått fel sladd isf. Och då kan jag ju lika gärna koppla den vid strömbrytare. Tittar jag på OSO´s hemsida så verkar de vara tydliga med att den på 120 l alltid är 1-fas men går att koppla till 2-fas för lite mer effekt. Men jag ser inte att det innebär att den ska byglas annorlunda eller ändras på ngt sätt.
 
Jag hade ändå tyckt det var värt ett samtal till leverantören, det är inte alltid hemsidor stämmer :)
 
VVBer brukar var som så numera att de går att koppla in på antingen 230 V (=1 kW i detta exempel) eller 400 V (=3 kW). Det kan alltså vara samma värmelement i alla modeller där dom rekommenderar att dom större kopplas in över 400 V. Men det behöver du få bekräftat.
Jag tycker dock det låter magert med 1 kW för 120 liter.
 
Mikael_L
Om VVB'n har 53 ohms värmeelement så ger den 1000W kopplat enfas (230V)
och 3000W kopplat 2-fas (400V)
så allt stämmer väl?
 
Så här står det i produktkatalogen:
Element RG 2”, 3 kW 400V 2-fas (120 l: 1 kW 230V 1-fas). Tål alla vattenkvaliteter upptill 250 mg Cl/ltr. Max eff. 5 kW 400V 3-fas kan eftermonteras.

Reglerbar Effekten på 3 kW kan halveras till 1,5 kW genom att klippa en bygel, eller omkopplas till 1 kW 230V 1-fas.

Nätkabel Fabriksmont. m/ledning längd 3 m, för 2x400V med jord (1x230V på 120 l, m/stickpropp). Minsta säkring 10A vid 3 kW 400V.

I en FAQ står det:
"Kan det eftermonteras större effekt?
Ja, 3 kW kan monteras utan ändringar av el-system,
medan evt. 5 kW kan monteras vid omläggning av internledningar
och med fast eltillkoppling".

Jag får det till att samma element med samma koppling kan ge 1 kw vid 1-fas och 3 kw vid 2 -fas. Vill man ha 5 kw går det att bygla om en smula. Det är som om de utgått från att man vill ha 3 kw och anpassat kabel mm till detta, men att det går att koppla med 1 fas.

Jag förstår att det tar lång tid att värma vattnet med 1 kw. Men beredaren kommer bara mata ett badrum. Och får dessutom påfyllning av varmvatten från pannan. Övriga huset matas direkt från pannan. Vi har valt att göra så för att vi ska ha badkar där samt att det tar tid innan varmvattnet orkar sig upp till badrummet.
 
Den bör knappast gå sönder av för låg spänning, så du kan nog lugnt montera på en stickpropp.
Du kan ju kontrollmäta resistansen som en bekräftelse.
 
Ska den ge duschvatten skulle jag absolut vilja köra på 3kW
 
Då var VVB på plats och igång. Med 230 V. Och den fungerar fint.

Under helgen var vi 4 vuxna (och en liten som badade lite i badkaret). Ingen upplevde ngt problem med varmt vatten. Blir intressant att kolla hur det går sen när hela badkaret ska fyllas och när det är kallt ute så frugan vill ta lååånga varma duschar.
 
  • Gilla
Johan Delvärn
  • Laddar…
Mikael_L
cederbusch skrev:
Blir intressant att kolla hur det går sen när hela badkaret ska fyllas och när det är kallt ute så frugan vill ta lååånga varma duschar.
Ja då kommer det inte att gå ... ;)

Trevligt med feedback, jag såg att du gett feedback i andra trådar också. d^_^b
 
Ja jag uppskattar själv lite "closure" på öppna frågor så jag tänkte inte vara sämre.
 
Hur länge man kan duscha eller hur stort badkar man kan fylla med 1 kW eller 3 kW skiljer något, men inte så mycket som man kan tro. En varm dusch motsvarar kanske 20 kW och badkarsfyllning mycket mer. Elpatronen har ingen chans att hinna med, även med 3 kW. Vill man duscha länge eller fylla stora badkar behöver man en stor varmvattenberedare. Man kan också höja temperaturen för att få högre kapacitet. Fördelen med 3 kW är att det går 3 ggr så snabbt att värma upp vattnet igen, när man har slutat duscha/fylla badkaret.

/Hasse
 
Som jag skrev tidigare så matas beredaren av pannan så jag är inte så orolig.
 
Själv har jag en OSO S200 på 3kW som matas av pannan. Det ger (teoretiskt) 3kW (VVB) + 9kW (elpatron i pannan) + 20kW (Pelletsbrännare). Summa 32kW... borde räcka till varmvattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.