Vi ska måla våra vindskivor innan de monteras. Har hittat en del motstridig information om planken ska målas på alla sidor eller bara på de sidor som är oskyddade och inte ligger an mot annat virke. Vi använder oss av Alcros Modern Oljefärg som är en vattenburen oljetäckfärg för olika träytor såsom träfasader, knutbrädor, räcken, staket, fönsterfoder och vindskivor utomhus. Tacksam för svar från någon kunnig snickare/målare vad som verkligen gäller!
 
  • En burk Alcro Modern Oljefärg Täckfärg Trä 602 Tonad Vit för utomhusbruk står på en arbetsbänk i en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Jag kan bara säga att jag målade mina vindskivor med Tinova VX (alkyd/akrylat-blandning, var de då iaf) runt om och de är hela och fina 15 år senare, men mattare i ytan, så dags att måla snart. Inte ens grundfärg eftersom de då sa uttryckligen att det inte behövdes. Hälften grundoljades, men pga katastrofalt väder det året blev inte alla oljade.

Folk säger att de ska ruttna upp, men av olika anledningar så blev det målat på alla sidor. Det jag gjorde extra var att fylla igen alla spik och skruvhål med utefog, likaså där det blev skarvar pga längden, så inget vatten har kunnat ta sig in i brädan på det sättet.

Brädor som jag lämnat utan färg på baksidan möglar utan undantag i det fuktiga, vattennära klimat jag bor i. Så, sett i det ljuset blev det nog rätt hos mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.