Vi byter just nu fönster. Har märkt att det är jäkligt snyggt med fönsterfoder.

Just nu ser det ut så här
IMG_4141.jpg

Men jag skule vilja ha något sånt här (utan allmogekant och tapet mm)

IMG_3883.jpg

Eller funkar det stilmässigt bara på en viss typ av fönster invändigt? Sätter man även något på smygen?
 
Nej inte foder eftersom fönstren ser ut som dom gör.
Vem sätter rockoko ram på en tjock tv?
 
Jag hade satt några enkla plana foder. Blir en snygg inramning.
 
Grillen skrev:
Jag hade satt några enkla plana foder. Blir en snygg inramning.
Det gjorde jag. Mina såg ungefär ut som det på första bilden. Var iofs tvungen eftersom det skulle dit smygar också men visst blev det snyggare.
 
Du har ju siporex väggar med putsade smygar, ytterst ovanligt att man har foder och smyg i det fallet. Men gillar du det så är det väl klart du skall ha det.
 
byggarätt skrev:
Nej inte foder eftersom fönstren ser ut som dom gör.
Vem sätter rockoko ram på en tjock tv?
Vi ska byta fönster, glömde kanske säga det. Så det blir en ny LCD-TV som ska ramsättas.

verktygsgurun skrev:
Du har ju siporex väggar med putsade smygar, ytterst ovanligt att man har foder och smyg i det fallet. Men gillar du det så är det väl klart du skall ha det.
Ok, det var nåt sånt jag var ute efter. Varför är det ovanligt då? (Och hur fasen kan du se att det är siporex? :) )
 
Mikael_L
Men det är väl inte spröjsade fönster med allmogeprofil som ska dit? :p

Jag skulle behållit det där fönstret utan foder, men själv försöker jag å andra sidan eliminera så mycket foder, golv och tak-lister och annat lull-lull på nybygget. Men det är ett modernt hus, byggde jag i gammal stil skulle jag istället vräka på med sådant.

Att det finns smygar och foder och lite lister och läkt här och där har ju mest en rent byggnadsteknik-bakgrund.
Snickarna för 100 år sedan hade inga trevliga maskiner, så allt handsågades, handhyvlades, täljdes och höggs med yxa osv. Det blev glipor överallt där två saker möttes, och det löstes enklast och snabbast med att täcka över snarare än att tälja och hyvla mer och noggrannare. Sen började detta dekoreras och dessutom svälla ut till att bli bredare än det rent tekniska behovet, för det var här man visade att det var lyx.

Jag är traditionalistisk och brukar tycka att byggnadens utsida och insida och detaljer bör följa samma formspråk och/eller tidsepok. Det är inte vare sig djärvt eller konstnärligt,men sån är jag.

Vill du sätta foder i de där fönstren bör du nog också klä smygarna, för att få samma material och färg i smyg och foder.
Har du helt raka och fina smygar nu bör du kunna limma smyinklädnad med PL400, annars får du nog kanske sala på med väldigt tunna läkt som du försöker få raka.
Sen kanske även foder kan sitta med PL400, eller så får du försöka hitta någon skruv eller skruv+plugg med någorlunda smäcker skalle som funkar i dina väggar.

Och glöm för tusan inte att slå av elstängslet innan ni börjar jobba! :D :p
 
haha :) Det är gamla ägarens skylt, elstängslet är borta sen länge ;)

Tack för det utförliga och lärorika inlägget Mikael_L! :)

Jag tycker väl mest att det ser snyggt ut, men om det blir som att bära shorts och tubsockor till smoking kanske vi ska låta bli.
 
blob skrev:
Vi ska byta fönster, glömde kanske säga det. Så det blir en ny LCD-TV som ska ramsättas.



Ok, det var nåt sånt jag var ute efter. Varför är det ovanligt då? (Och hur fasen kan du se att det är siporex? :) )
Syns ju på långa vägar att det är siporex! :) efter besök i över 900 villor bli man yrkesskadad....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.