Hej! Vi ska renovera två badrum i ett hus byggt 1979. Båda badrummen har vattenburen golvvärme genom kopparrör som är gjutna i betongbjälklaget.
Borde vi lägga nya slingor eller hur lång livslängd kan man förvänta sig? Bör man byta av risk för vattenläckor? Om man byter bör man bila upp och gjuta in nya? Ett förslag vi fick var att lägga flytande elektrisk golvvärme ovanpå som kan kopplas in senare om den gamla vattenburna skulle lägga av.
Dessutom funderar vi på att flytta några avlopp och undrar hur stökigt det blir med kopparrören om vi vill flytta på något avlopp?

//maddlo
 
Beror på ... :rolleyes:

Kopparrören bör hålla mycket längre, men det kan vara aggresivt mot rören i betongen.

Om du ska dra om avloppsrören så är det svårt att bila upp och ändra utan att skada kopparrören.

Skulle dock tro att ni ångrar er om ni inte drar om rören för att få den lösningen ni vill ha, jag har också för mig att avloppsrören från 70-talet har rätt dålig kvalite. Det får gärna någon annan bekräfta.

Finns det någon isolering under?
 
Hej thewolf! Tack för ditt svar!

Ja, dels är det ju frågan om vi kan förvänta oss att kopparrören och golvvärmen fortsätter att fungera framöver (under förutsättning att vi inte ändrar avloppen). Om detta är troligt så har vi möjlighet att planera badrummet efter bef avlopp eller flytta avloppen. Om vi flyttar avloppen förstör vi kopparrören. Det lät på vår projektledare som om man skulle kunna laga dessa så att man ändå kan använda bef golvvärme. Men då är frågan vilka risker detta medför?

Vad menar du med att "det kan vara aggressivt mot rören i betongen"? Är det avloppsrören du syftar på då?

Om avloppsrören är dåliga borde man väl kunna byta dessa utan att förstöra kopparrören? Det är väl bara om vi vill flytta avloppens placering som vi måste förstöra kopparrören?

Jag tror att det finns isolering ja. Du tänker på att golvvärmen ska ge bra effekt eller???
 
Att byta avloppsrören utan att skada slingorna bör gå om de går rakt igenom golvet, men det kan finnas rör som går ingjutna i betongen en bit i golvet., då kan de tom. gå under slingorna.
 
Jag fick höra när vi byggde att kopparrören inte fick komma i kontakt med betongen. Då den kan få kopparn att ärga bort. Dvs man skall inte gjuta in kopparrör om de inte har någon typ av isolering på sig. Varför skulle det då finnas plisolrör (mjuka kopparrör med plastöverdrag) om men utan problem skulle kunna lägga kopparrören hur som helst.

Jag skulle i ditt fall försiktigt bila upp lite av golvet och kontrollera hur kopparrören mår. Är det släta och fina utan någon synligt påverkan så kan du kanske ha dem kvar men finns det minsta lilla påverkan så hade jag endera ersatt dem eller monterat något annat uppvärmningssystem.
 
Det tillhör god sed att byta allt man inte kommer åt efter renoveringen. Dvs bila ur, isolera, och gjut in ny GV-slang och övriga rör.
 
Om er budget för badrumsrenoveringen tillåter ett byte av golvvärmeslingorna så byt dem.
Ni kan då även byta/flytta på avloppsrören så att badrummen blir precis som ni vill, så slipper ni ångra er senare.

Kopparrör bryts ner på några år om det är aggressivt vatten i rören precis som de bryts ner om omgivningen är aggressiv.
Elektrisk golvvärme är jag väldigt tveksam till i ert fall eftersom ni har vattenburen golvvärme redan.

Ligger rören i betongen eller i ett flytskikt ovanpå betongen?

Ligger de i betongen så låt dem ligga kvar och bara fräs spår för nya slingor. Se till så att det är ett lagom stort avstånd mellan de gamla rören och den nya slangen så att den nya slangen inte skadas av de gamla rören.
Alternativt om takhöjden tillåter det, lägg de nya slingorna på betongen och flyt ett golv ovanpå.

Ligger de i flytskiktet så bila upp hela flytskiktet och lägg nya slingor och sen flyter ni ett nytt golv.

Lycka till.
 
Tänk på att försäkringsbolag gör en %avskrivning på grund av ålder
dumt att spara det gamla, kostnaden för byte i samband med renovering av badrum blir bara en liten del
+att natt sömnen inte störs av att ligga och fundera på om/när osv.
byt och gjut in ny GV-slang och övriga rör.
 
Och glöm inte byta Golvbrunnen....
 
Hej!

Jag bilade ut en likande konstruktion i vår hall för två år sedan. Den var byggd i samband med en tillbyggnad av huset i mitten av 80 talet. Kopparrören var lövtunna och betongen runt rören var grön av ärg. Oskyddade kopparrör direkt i betong är en riskkonstruktion.

Mvh Ulf
 
Jag vet flera kopparvattenrör och kopparvärmerör som ätits upp inifrån av friktionen mot vattnet. Koppar är känsligt för för hög strömningshastighet.
Mitt råd är byt ut rören och sov gott om nätterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.