Ska vi behålla gamla diskbänken?

Har precis börjat renovera ett radhus byggt 74. I köket tänkte vi riva ut rubbet men när vi idag kikade på gamla diskbänken så ser den helt ok ut.

bank1.jpg

Skall vi behålla den? Om bänken ser bra ut finns det någon annan anledning att byta?
Det enda som inte är så sexigt är väl ”vattenfallet” från diskmaskinen…

bank2.jpg

Hur skulle ni gjort?
 
Vi behöll vår gamla diskbänk o putsade upp den med autosol. Den blev som ny. Glänser otroligt mycket. Dock hade vi inte något "vattenfall" på vår diskbänk. Fast du kanske kan sätta något annat där:
- Diskmedelspump
- Ny blandare med slang som du kan dra ut
- En blandare av äldre stil som kräver två hål i diskbänken
 
Behåll, om du inte har en massa fula bucklor i den! Gamla diskbänkar är oftast betydligt rejälare än moderna.

Tycker att folk överlag är lite för snabba när dom slänger ut rejäla platsbyggda köksinredningar från 40, 50 och 60-tal, för att sätta in moderna saker som aldrig kommer att hålla 40 år. Det mesta kan bli snyggt med ny färg.
 
Tycker att den verkar fin, hur smart som helst att spara den.
 
Tack för alla åsikter! :D
Vi kommer helt klart att behålla diskbänken om vi nu inte hittar någon hittills oupptäckt allvarlig defekt då vi demonterar skåpen...
 
Jag skulle gärna tagit med mig min 50-åriga diskbänk när jag flyttar  ;) - precis som lastkaj polerar jag upp den ett par ggr/året med autosol med ypperligt resultat. Fördelen med autosol är att man efter varje skvättning snabbt torkar upp & återfår den blanka hinnan (utmärkt för oss som har kalkhaltigt vatten). Eftersom bänken är gammal är den redan 'färdigrepad' och jämn & fin. Nya rostfria bänkar är rena smäcket om de är till vettigt pris.

Du flyttar naturligtvis diskmaskinens avlopp till under bänken och täcker hålet med en rostfri rund bricka. Jag skulle nog gjort sammaledes med blandaren & flytta upp den på väggen så att man får 'ren' yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.