Hej!

Vi har ett stenhus, jag tror att det får ha den benämningen i alla fall. Platta och väggar är av sten, men takstolar och bjälklag mot ovanvåningen är i trä. Även "gavlarna på ovanvåningen" är av trä med träpanel på utsidan.

Jag har sett att det flyger in fåglar in och ut under träpanelen, så jag lossade en för att kika in. Nu förstår jag varför de flyger in där, det är en utmärkt koja där bakom eftersom träpanelen sitter på 10 cm breda bjälkar och det är således ca 10 cm mellanrum mellan träpanelen och själva väggen. Ska där bara vara tomt? Ingen isolering eller något annat? Jag borde väll sätta nät nertill för att förhindra fågelspillning, getingbo och gnagare att bygga bo där. Men ska det vara byggt så?!?

Bilden är tagen uppifrån, eftersom jag håller på att byta fönster så hade jag ändå loss fönsterbläcken på ovanvåningen och kunde titta in.

13715584683750.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det en kallvind så skall det inte vara isolering. Men det skall vara fågel och insektstätt med nät.
 
Det var i alla fall en rejäl luftspalt!

Och det syns ju att det är avsett som en sådan, eftersom de har ansträngt sig med att lägga bordbitar bakom "spikläkten" för att underlätta avrinningen av ev. inträngande vatten.
Kvalitetsbygge!

Men, som sagt, vad är det bakom (innanför) panelen?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Larsa skrev:
Är det en kallvind så skall det inte vara isolering. Men det skall vara fågel och insektstätt med nät.
Fågeltätt köper jag men ett insektstätt boningshus finns garanterat inte!
 
Nej det är klart att det kommer in insekter. Men luftspalter o.dyl. skall ha insektsnät så man inte får getingbon och annat skräp på vinden eller andra skrymslen och vrår.
 
Man ska dock vara medveten om att ett insektsnät reducerar luftgenomströmningen till en tredjedel (eller om det var med en tredjedel, minns inte riktigt) så man försämrar ventilationen påtagligt med nät.
Det vanligaste när det gäller att ventilera ytterpanel är väl att sätta s.k. musband, dom bromsar luften betydligt mindre men dom släpper ju igenom alla insekter.

Kjell
 
mlkjhr skrev:
Man ska dock vara medveten om att ett insektsnät reducerar luftgenomströmningen till en tredjedel (eller om det var med en tredjedel, minns inte riktigt) så man försämrar ventilationen påtagligt med nät.
Det vanligaste när det gäller att ventilera ytterpanel är väl att sätta s.k. musband, dom bromsar luften betydligt mindre men dom släpper ju igenom alla insekter.

Kjell
Var har du hört detta?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Fredrik.engdahl skrev:
Var har du hört detta?
Bra fråga!

Det borde inte vara någon större skillnad mellan musband och insektsnät.
Vi en snabb titt på mina musband ser jag att öppningarna är ca 50% av ytan,
så de borde "bromsa" luftströmmen med 50%.

Men nu tror jag inte det är så väsentligt. Det skall ju inte blåsa bakom panelen,
utan där skapas bara en svag vertikal lufttransport genom konvektion när solen värmer panelen.

I ventilerade tak med s.k. luftspalt är det ju branschstandard med insektsnät.
 
Hmmm, det är inte en kallvind utan vårt sovrum bakom den väggen. :)

Bakom skivan som syns överst i bilden är gullfiber, sedan plast och sedan gips-innervägg.

Om jag sätter när så minskar måhända luftgenomströmmningen något, men det måste ju ändå vara ett bättre alternativ än geting-bo (med getingar som äter trä) och fågelspillning.

Man ska inte sätta mer isolering där? :-o

Mvh,
Andreas

gavle.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det "borde" ligga mer isolering där. Ett sommarprojekt kanske, tilläggsisolera gavelspetsar.:)

//AA
 
Hur tjock isolering är det i gavlarna?

Detta känns lite som "If it works, dont fix it!
 
Ser inte ut att vara mer än 95mm, jämför med asfaboard och gipsskivan... = lägg på mer.

//AA
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.