Hej, jag funderar på att riva en vägg i min bostadsrätt för att få mer space i hallen. Nu är det en garderobb inbyggd i väggen och det är den jag planerade att riva ner. Har en fundering om väggen skan vara bärande någon som vet hur man på ett smidigt sätt tar reda på det?
 
Man tittar på ritningen över fastigheten, generellt går bärande väggar 90 grader mot takstolarna men det är inte självklart att det alltid är så.
Eller så tar man hjälp av nån som kan, ibland är snickare bra på sånt eller en byggingenjör.

Fast om Du bara ska riva bort garderoben är det nog inget bekymmer, en garderob är inte bärande.
 
Vad har väggen gjord av för material!?
 
Vad det gäller ändring och rivning av väggar i en bostadsrätt är det alltid att föredra att styrelsen kontaktas före ett sådant ingrepp görs. Detta för att få ett godkännande från dem eller annan sakkunnig person. Du är själv ansvarig för det du gör, men det bli lättare att hävda att du gått de riktiga vägarna och tagit reda på relevant information om det senare visar sig orsaka något åverkan på övriga huset.

Skall du såga ner en vägg så tänk på att det kan gå el eller vatten i väggen. Jag själv sågade ut ett större dörrhål i min lägenhet och träffade på en elledning i väggen som inte skulle gå där. Den var nämligen dragen snett över väggen och inte i 90graders vinklar. Trotts att jag fick skriftligt från styrelsen att det inte skulle gå någon el eller dylikt i väggen.

Du kan säkert finna mer information i stadgarna för din förening vad du får och inte får göra i din lägenhet.

Lycka till med ditt projekt.
//Tobias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.