Tjenahejsan!
Jag har som sommarprojekt att byta panel på en sida på huset och ska i samma veva tilläggsisolera och byta och flytta ut fönstren.
Jag ska ha på 50 mm Isover Fasadskiva 31. Tar jag tjockare så kommer det att se konstigt ut med takfoten, samt överhänget på sockeln då det totalt bygger ut väggen med c:a 12 cm.

Jag ska sätta 45*50 reglar upptill och nertill på väggen som jag "ställer" fasadskivorna i ( jag har liggande panel ) och sen 28mm spikläkt ( vilket då även bidrar med luftspalt ) och 22 mm stockpanelbrädor utanför detta. Jag hade även tänkt att regla upp runt fönstren med 45*50 reglar med lite extra förstärkning i överkant och mitt på för framtida markisinfästningar.

Men min fråga just nu är ju hur jag ska lösa det med ev. köldbryggor i samband med uppreglingen runt fönstren. Är det nåt man ens ska bry sig om? Jag får ju bort köldbryggorna på övriga delar av väggen. En variant jag funderat på är om man skulle ta och t.ex. 45*40 reglar istället och lägga isolering på och sen spikläkt som håller fast.
Eller ska man strunta i det och hoppas att luftspalten bryter köldbryggan förutom där jag extraförstärker för markiserna?

/Jari
 
Har inga svar, går i samma tankar. Reglarna upptill och nertill, behövs dom? fattar det som att man bara lägger skivorna rätt mot väggen (mha brickor och skruv) kör in distanshylsorna och sen monterar spikreglar 28x70 rätt på dom (ditt fall horisontella spikreglar).

Runt fönster har jag nog bara tänkte regla så man har något att fästa fönstret i. Det blir en köldbrygga som du säger men jag vet inte hur man kommer runt det.
 
Så vitt jag vet så behövs reglarna uppe och nere för att få lite mer stabilitet i grejerna. Det blir ju ändå en hel del vikt på spikreglarna. Plus att du får tätt så att inte djur kan krypa in i isoleringen för dig.
 
Efter vidare efterforskning så ska det bli som så här: Köldbryggorna minskar ju längre ut i fasaden fönstren kommer, så länge dom sitter i isoleringsskiktet och inte i själva panelen. Så får jag fönstren i "liv" med isoleringen så slipper jag köldbryggor runt fönstren.
http://www.energiberakning.se/Koldbryggor/Koldbryggor.aspx
 
  • Gilla
OHMSWEETOHM
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.