Undrar om någon med erfarenhet har något tips om vad man ska tänka på när man planerar sitt kök?

Något ni har saknat i efterhand eller kanske något ni prisar till 7:e himlen av lycka?

Tacksam för tips!!!
 
millface skrev:
Undrar om någon med erfarenhet har något tips om vad man ska tänka på när man planerar sitt kök?

Något ni har saknat i efterhand eller kanske något ni prisar till 7:e himlen av lycka?

Tacksam för tips!!!
Saknat=mer skåp.... :-/
Lycka=utdragbart skafferi... :D
 
Vad för slags skåp? Är det utrymme för glas, tallrikar???

Vad menas med utdragbart skafferi? Det låter finurligt.
 
Ja precis, urymmet för tallrikar glas..det går åt mycket mer än vad man tror till allt men också lådor till grejer som bara blir fler och fler...

ja hur ska jag förklara skafferiet..hmm..du drar alltså ut ett skåp med backar ur själva skafferiet..så har du allt väl synligt och slipper rota längst in..men Tibro borde ha ett sånt fråga efter det så du får se istället för mtt fåniga försök till förklaring.. :-/

En enkel men mycket bra grej köpte vi på Ikea..det är en liten insats till en 40 cm kökslåda..så du kan lägga kryddburkarna i tjusiga rader. Mycket bra till ringa peng. Kryddor skall ju förvaras torrt och mörkt.. 8)
 
Tack för tipsen!!!
 
millface skrev:
Något ni har saknat i efterhand eller kanske något ni prisar till 7:e himlen av lycka?
Jag fortsätter mitt tjat om att höja upp diskmaskinen en bit från golvet. Inte för att vi tycker det är så roligt att diska att vi tänker på sjunde himlen direkt, men det är i alla fall något av en njutning att plocka med disken utan att få ryggskott.

Det är vanligt att ha ugnen i arbetshöjd, men tvingas du välja mellan det eller att höja upp diskmaskinen så ta det senare. Diskmaskinen rotar vi i varje dag, men ugnen används mer sällan.
 
Det där med höjd diskbänk låter verkligt vettigt BoD...det skulle jag nog satsa på om jag hade möjlighet.. :D
 
Stora lådor är också jättebra, man får bra överblick. Jämför bara med vanliga bänkskåp!

Ett skafferi som man kan gå in i med massor av hyllor, det är suveränt.

En annan sak som är bra är kryddhylla på insidan av ett väggskåp.

En sak som vår köksarkitekt missade var ventilationen för kyl och frys, den gick inte att sätta i vår fina takanslutning. Vi väntar fortfarande på en lösning.
 
stora lådor är bra...men tyvärr har vi för många :-/ de passar ju bäst till stora grejer...småkrafs blir liggande i en salig röra och lådan utnyttjas dåligt...
 
millface skrev:
Tack för tipsen!!!
Vilket kontor kommer ni att använda?
 
Lill skrev:
Det där med höjd diskbänk låter verkligt vettigt BoD...det skulle jag nog satsa på om jag hade möjlighet.. :D
Que...????

Att jag har våta drömmar om en höj- och sänkbar köks- och diskbänk så att jag skulle kunna sitta ner och hacka lök är väl ingen hemlighet. Men hur mycket läser du in i min text egentligen? ;)
 
Äsch man tar ett ord här och ett där osså mixar man så gott det går. Blandar sedan noga med lite eget tänkande och visp (!)så har du en höjd diskbänk... ;D ;D


Har hela livet haft problem med att fingrarna far iväg långt fortare än tanken orkar med... :)
 
Lite tips! Om ni är höger/vänsterhändta - tänk på att ha diskmaskinen på "rätt" sida.
Vi ville ha mycket utdragsbara lådhurtsar i vårt kök. Tyckte vi hittat en bra utdragshurts under diskbänken för avfall ända tills jag insåg att varje gång man ska skrapa av skräp från tallrikar osv, måste man ju backa ut från diskbänken!! Värdelöst. Vi tog ett vanligt diskbänkskåp med 2 dörrar och avfallshinkar som kommer ut "automatiskt" när man öppnar dörren.
Det finns olika skafferiskåp. Vi föredrog med utdragbara backar där botten är hel. Finns även trådbackar/gallerhyllor men i ett skafferi kändes inte det praktisk. Spiller men lite mjöl,flingor faller allt rakt igenom gallren och ner på golvet....

Buffy
 
Nu har vi varit där! Det var Malmökontoret vi var på.
Vi följde era råd och valde en diskmaskin i arbetshöjd och skafferibackar som man drar ut.

Det var hemskt svårt att välja allt, luckor, handtag, vilken sorts material det ska vara på arbetsytan...

Det blev i alla fall massiva björk luckor med långa smala handtag och arbetsyta av laminat i ljusa färger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.