Hej!
Vi är precis på gång att skriva på kontraktet för ett som vi tror har stor potential.
Så nu har jag läst en hel del här på forumet och lärt mig mycket men också blivit väldigt mycket mer orolig.
Har speciellt en fråga från besiktnigsprotokollet (säljaren som gjort en överlåtelsebesiktning).

"Grunden är uppförd på bärande grundsulor av betong. Sulorna är gjutna på "orörd" mark och dränerande/kapilärbrytande grus finns därmed ej under sulorna. Golven är gjutna efter att väggrna murats upp och marken under betonggolven har ej någon förbindelse med dräneringsledningen. Marken är alltid fuktmättad och i denna typ av källare ska man räkna med det alltid finns fukttransport upp i väggar och golv även om dränering och fuktisolering är utan anmärkning."

Vad innebär egentligen detta?
Är det mest att besiktningsmannen friskriver sig om det skulle bli fuktskador i källaren?
Hur är egentligen konstruktionen? Är dålig på detta.
Vad är betongsulor?

Tilläggas bör väl att ägaren har dränerat och isolerat i två omgångar. Första halvan 1988 och resten 1998 med distansmatta av platon och ca 30 cm frigolit.

De har nålfiltsmattor på golven i källaren nu som ser ut att legat där ett bra tag, enligt dom själva sen dom flyttade in för 20 år sedan och jag kunde inte se några fuktskador.

Finns det risk för att man måste bila upp hela källargolvet, gräva ut och fylla med vad man nu fyller med om man har otur?

Tack på förhand!
 
HAn vill att ni ska förstå konstruktionen och de risker den medför generellt.
Om det nu inte har kommit in fukt under de 50? år som huset funnits är risken nog ganska liten att det kommer nu.

Betongsulor är utbredda plator i remsform under grundmurarna, i dessas längdriktning.

Väldigt mkt isolering utanför källarmuren!!

Har du lyft på nålfiltmattan?
 
Jag tror att det är en väldigt vanlig konstruktion i lite äldre hus. Det viktigaste är att ni inte lägger in ett nytt golv som är tätare än det befintliga. Det krävs att fukt kan få vandra upp genom golvet utan att stoppas av ex. en plastfolie. Det finns "moderna" lösningar med ventilerad platonmatta som ger ett tätt golv med avluftning utefter sockellisterna.

Mycket beror på vad det är för typ av utrymmen i källaren. Nålfiltmattorna tyder på att det är boyta i källaren. Jag skulle inte låta någon sova i ett källarrum av den här typen, det finns alltid stor risk för att det finns mögel någonstans. Man bör inte vistas längre tid i en källare.
 
Väldigt mkt isolering utanför källarmuren!!

Har du lyft på nålfiltmattan?
Är det bra eller dåligt? Jag fick känslan av att det var bra att isolera ordentligt.
Enligt säljaren var det så torrt intill väggen (typ 10-15 cm ut) att det inte växte någonting där.

Har inte lyft på nålfiltmattan, utom på ett ställe vid en brunn. Får ta och göra det när vi åker dit nästa gång.

Nålfiltmattorna tyder på att det är boyta i källaren. Jag skulle inte låta någon sova i ett källarrum av den här typen, det finns alltid stor risk för att det finns mögel någonstans. Man bör inte vistas längre tid i en källare
Det är ingen som bor där, men det finns en gillestuga med öppen spis. Vi hade tänkt att använda det rummet som kanske tv rum och att gäster kan sova i det nån natt eller två eller liknande men kanske får tänka om. Nu tittar vi ju i och för sig väldigt lite på tv och mindre lär det bli nu när vi köper hus :)

Tack så mycket för svar.
Har inte kunnat sova nånting i natt i princip, mycket tankar som snurrar nu. Hoppas att jag sover bättre när kontraktet är underskrivet, kanske blir ännu värre :p
 
Det är bra nervöst att köpa hus :)
En fråga bara: ni ska väl låta göra en egen besiktning också?
 
Jag observerade mest att 30 cm isolering är ovanligt utanför en källarmur.
 
Modig skrev:
Det är bra nervöst att köpa hus :)
En fråga bara: ni ska väl låta göra en egen besiktning också?
Absolut ska vi göra en egen. Eller vi kan välja att betala firman som utförde överlåtelsebesiktningen 1500:- för en grundligare besiktning där vi får vara med.
FastighetsTeknik Torpheimergruppen AB är det som utfört besiktningen, beställd av säljaren.
Enligt mäklaren så är han som gjort besikningen mycket noggran och grundlig.

Men jag funderar på om vi ska beställa en besiktning från ett annat bolag. Kanske är vettigare.

Jag observerade mest att 30 cm isolering är ovanligt utanför en källarmur.
Ok. He he, reagerar på minsta lilla nu :)
 
Jag tycker fördelarna med en besiktningsman som är fristående från säljaren överväger nackdelarna.

Behöver man använda besiktningsmannen i en senare tvist är det bättre om han/hon inte tjänar dubbla herrar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.