Se bilden. Hur långt ner måste jag få bort berget? Räcker det till gräsnivå? Vore skönt. Platten bör väl få en rätt solid grund genom att det är berg den kommer sitta på? Blir ca 5 x 3 meter.

Samt, tänkte hyra en maskin och hacka ner det där själv. Gjorde det tidigare för en gjuten betong. Är berg hårdare än betong? Generellt sett?

(ja, gräset ska klippas...)
 
  • berg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vatten och avlopp ?
 
Beror helt på vad för berg det är, har du tur är det någon mjukare sort eller fullt med sprickor redan.
 
  • Gilla
Chris.H och 1 till
  • Laddar…
Om du avser att bila bort, så fungerar det inte med solid berg. Där får man borra och på ett eller annat sätt spräcka berget. Men visst har du tur och det är löst skiktat kanske du kan få bort en del av det.
 
Var i Sthlm bor du?
 
Inget vatten och avlopp är tänkt till denna friggebod / förvaringsutrymme. Ska det dras, så får det bli ett framtida problem.

Ni har väl troligen rätt om berget. Det är nog rätt hårt. Inlandsisen har gått över den syns det. Och det har sprängts en hel del när marken gjordes. Så kanske lönlöst att ens försöka bila något..

buspojken, bor i Järna, 1 mil söder om Södertälje. Kan du hjälpa? :p
 
Kan du inte leva med att boden blir lite högre så måste det väl va enklare att ställa den på berget, fäst med järn som du borrar ner?

Bygg en ram under boden som sitter i berget.
 
Menar du att inte ha en platta isåfall? Oavsett är klacken på sin höjd 50-60 cm. Kan bli en väldigt hög friggebod. Tanken är ju att man ska in och ut med gräsklippare mm där. Visst funkar ramp, men den kan bli alldeles för hög för att få till en rimlig lutning.
 
Redigerat:
Ja, vad skall du med platta under en friggebod till?
 
Det var inte det tråden handlade om. Du får göra som du vill.
 
Mikael_L
Johnny Viking skrev:
Samt, tänkte hyra en maskin och hacka ner det där själv. Gjorde det tidigare för en gjuten betong. Är berg hårdare än betong? Generellt sett?
Japp. Granit och liknande hårda bergarter är mycket hårdare och svårare än betong.

Jag skulle vilja påstå att det är omöjligt för dig att bila bort berget med någon form av handhållen maskin.
Borra hål i rader och sen spräcka med spräckkilar eller snigamit, tror jag är din framkomliga väg.
(Jag har tyvärr inte provat sånt här själv, men så långt jag förstått i alla fall. Och jag har borrat lite mindre hål i både granit och betong, så den skillnaden har jag däremot lite koll på.)

Jobbar du hårt denna semester kan du kanske bygga nästa år.


edit:
Börja med att ta din borrhammare (eller låna en) och borra några 10mm hål på några ställen, då får du en första uppfattning om bergets hårdhet och kvalitet och arbetets omfattning.
 
Redigerat:
Ska testa borra. Provkörde med en lite större manick jag hade för att borra betong. Slagläget gjorde NOLL åvärkan på berget. Det var då jag insåg läget...! Men borra hål och snigeldynamit är mitt mål nu. Ska bara göra allt annat först.

I år tänkte jag iaf lyckas med att förbereda för ett förråd till nästa år. ev. sen höst. vi får se!
 
Snigeldynamit kommer inte fungera, och det kommer kosta absurda pengar. Iom att det är massivt berg så behövs det många hål och friliggande ytor som berget kan expandera mot. Snigeldynamiten fungerar bäst till mindre friliggande stenar och mer sprickbenägna bergsknallar.

Ev kan det gå att kila, om du har en 5-6kilar och tar ett litet sjok i taget.

Snabbast är att hyra in någon lokal förmånga med vattenskott eller simplexskott. Det är den enklaste formen av sprägning och den som kräver minst förberedelse. Bör ju inte vara mer än några timmars jobb att borra ett tjogotal hål och skjuta av ett par rundor. Har du tur och kan vänta så kanske dom kan ta det vägen förbi. Värt att kolla iaf!
 
Ok! Ja, jag har iaf ingen aning. Så säger någon som vet att snigeldynamit inte är något att satsa på, så tror jag på det :) jag ska se om markfirman jag har kontakt med kan lösa problemet.
 
Du kanske kan hyra in en sån här och bila bort berget. dxr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

men det kanske inte är billigaste alternativet. Men lär ju slå att bila för hand alla dagar i v eckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.