Y
Att sortera vanlig eller fingängade metriska skruv ska nog gå bra, men så har jag massa tum-skruv också, hur ska jag enklast veta vad som är vad då måntro?

Ska jag åka till biltema och köpa en gängmall, eller ska jag bara mäta diametern, eller vilken metod är enklast?
 
  • Gilla
jonne72
  • Laddar…
Mikael_L
Kasta allt och köp några sortiment ...
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Y
Jajo det vore ju enklast, fast samtidigt lite synd då jag anar det är av högre klass.
 
På skruv med sexkantskalle kan det stå M för metrisk eller U för UNC (tum).
Jag använder annars gängtolk (mutter med känd gänga).

Protte
 
Mikael_L
OK, sortera det du snabbt och lätt vet vad det är, och lägg resten i en stor "hoppets skruvhink".

Jag skulle aldrig sitta och försöka lista ut vad hundratals olika skruv är för slags sort med hjälp av gängtolkar och skjutmått och tabeller osv. Varav de allra flesta av dessa skruv ändå aldrig kommer användas utan ligga fint sorterade fram till min död.
Nä då är det bättre att köpa lite märkliga och udda skruv den dagen som behovet uppstår.
 
De flesta M-skruvar jag stött på har haft hållfasthetsmärkning i form av 8.8 ,10.9, osv synligt på skallen, medan de flesta tumskruvar har haft tre eller sex streck på skallen.
Så lång tid tar det väl inte att lägga två skruvar mot varandra och se om gängorna matchar när sedan sortera dem i storleksordning?
 
Jag har en stor brödburk med tumskruv, ärvde den av min farfar för 30 år sen, och 5 ggr har burken kommit till nytta, 2 gånger när jag mekat Volvo Penta, en gång när jag mekade B&S gräsklippare, en gång när jag skulle bygga ett fäste till videokameran, och en gång behövde en granne en skruv till en gammal traktor, så med en användarfrekvens på i genomsnitt var 6e år känner jag inget behov av att sortera den.
 
Att sortera skruv är även terapi. Stå på dig Yrrol!
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Om man är väldigt intresserad av terapi så säljer Bauhaus Alby blandad skruv för 50:- per 6kg, färdigt i hink.
Jag har 12kg terapi till vintern hemma nu...
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Stefan Bengtsson skrev:
Att sortera skruv är även terapi. Stå på dig Yrrol!
Jajemensan! (inom vissa gränser):D
 
Har du någon praktisk nytta av skruva med tum-gängor?

Jag har också systemet med "sista hoppets hink", där jag ibland rotar aningen desperat. I praktiken använder jag inte 1% av de skruvarna som har kommit på drift och hamnat i slaskhinken. Egentligen är det enda rationella att slänga allt med en gång, men på något sätt tar det emot. Spårskruv slänger jag alltid, så långt har jag kommit.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Jag har även en låda med osorterade tum-skruvar, de kommer till användning mest med de eländiga B&S-motorerna.
Annars kan du ta en mutter med känd gänga i vänsterhand och pröva skruvarna mot den. Går de inte in lätt är de värdelösa eller fel sort.
Ta en öl till och lite lattjo musik så blir du totalrelaxerad. Det som stressade storstadsmammor kallar för kvalitetstid.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Det som stressade storstadsmammor kallar för kvalitetstid.
Kvalitetstid med sin skruv... :x:surprised:
 
Hade en fest en gång då alla tjejer fick dra en mutter och alla killar en bult. De som passade ihop blev bordspar.

Var riktigt roligt :)
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Larsa skrev:
Hade en fest en gång då alla tjejer fick dra en mutter och alla killar en bult. De som passade ihop blev bordspar.

Var riktigt roligt :)
Skoj twist, nymodigt i dessa tidevarv när man knappt pratar med nya.
Förr om åren var det bilnycklar sägs det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.