Ska skruva fast vattenfast plywood även kallad formplyfa mot stålregel (släpkärra) 3-4 mm tjockt.

Skulle helst vilja ha självborrande, självgängande med försänkt skalle, vem säljer det?
 
Du får nog tyvärr glatt borra och gänga hålen
Det finns självborrande men inte med försänkt skalle.
Har själv gjort samma jobb på två flak.
Det ska däremot finns någon form av flakskruv som används på lastbilsflak
Den borrar man för sen slår i så gängar den sig själv.
Ett tips bara för flaket, såga den inte stumt mått utan ha några mm spel för skivan kan slå sig
Det har den gjort för mig
 
Popnit, dock osäker på om aluminium nitar är bra. Kanske någon har koll på detta.
 
Eller hos V/S/B eller Grabber återförsäljare. Jag hade valt en träskruv med vingar med självborrande spets, det finns skruv till detta som lätt gör jobbet.
 
ullet
Hittar du bra självborrande skruv är det värt en hel del extra. Jag har nyss gjort samma jobb på vår Släp.

Borrande var mycket jobb och jag körde av ett par tre borrar precis när den gick igenom från trä till metall.
 
Nimajneb skrev:
Popnit, dock osäker på om aluminium nitar är bra. Kanske någon har koll på detta.
Popnitat är det väl när släpet kommer från fabriken, så det låter ju som en bra lösning tycker jag.

Oavsett lösning måste man försänka skallarna, helt hopplöst med saker som sticker upp som tex en spade fastnar på.
 
Popnit med den längden är lika svåra att få tag på.. Nog måste det väl finnas?
 
Vilken längd? Är det inte i princip bara skivans tjocklek plus stålets godstjocklek du ska igenom?
Min kärra är iaf popnitad och den dag jag ska byta skiva, inte allt för långt fram i tiden, så tänker jag popnita igen. Först använda gamla skivan som borrmall, försänka lite och sedan nita fast den nya skivan.
Däremot är jag som sagt osäker på materialet på popniten, aluminium är väl vanligaste metallen för hopnitar och hur det funkar ihop med galvat stål vet jag inte, mao vilken är ädlast. Man vill ju inte att aluminiumniten käkar upp stålbalken.
 
jag skulle nog använda rf-nitar.
 
Jag minns att jag försökte hitta rostfria nitar med den längden en annan gång, har för mig att jag gick bet.
Skivan är 12-13 mm tjock.
 
Det gäller bara att måla alla försänkta hål annars drar skivan till sig fukt, samma sak med alla kapade ytor
Det är ju bara ytan som tål vätan fullt ut.
Alujumjum och galvat funkar bra.
 
upp till 4,8mm x 24mm hittar man, kanske inte på Ica Maxi och man kanske inte heller vill köpa ett 500-pack.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.