Ska börja med bygget imorgon, men insåg att det är smartast att höra med proffsen.
Ska förklara så utförligt jag kan för jag har ingen bild eller möjlighet att visa en skiss för tillfället.

Ska sänka väggen i ett utrymme där det tidigare varit inbyggd garderob. I utrymmet kommer vattenrören upp som sedan leds in till badrum. De leds längs med väggen uppåt taket. Därför har man byggt en låda runt dem för att slippa se dem.

I detta utrymmet ska jag sätta skjutdörrar, men de måste då sättas 15 centimeter från taket så att de löper in under lådan.

Då hade jag tänkt fästa en regel i taket och en 15cm längre ner. Sedan hade jag tänkt fästa reglar vertikalt från den övre, ner mot den undre regeln. Men, hur bör jag fästa dem? Vinkeljärn?

Tänker mig att det kommer se ut likt denna bilden om man tänker sig partiet direkt ovanför dörren, fast längre.http://blog.thasaint.com/wp-content/uploads/2010/01/SL3726471-225x300.jpg
 
Ja vinklar uppåt är ju enklast. Det blir ju trångt att få in skruvdragaren mellan reglarna så jag hade satt överliggaren, sen de stående bitarna med vinkeljärn, avsluta med den undre biten och skruva med långa skruv upp i de stående bitarna (förborra). Ev kan du skruva ihop allt på marken och sen skruva upp i taket, men blir det att skruva snett upp i taket för att komma åt.

Tänk på att det är jätteviktigt att få det i våg och rakt om du skall sätta skjutdörrar som hänger i denna vägg. Långpass och murarsnöre är bra....
 
Du kan ersätta de vertikala reglarna med plywood eller OSB också, blir som en smal box som kommer bli väldigt stabil. Skruva en regel i taket, en på varderera sida och sist en i underkant på skivan. Inga reglar behövs inuti den.
Vad har du tänkt ha för yta på denna delen sen, gips?
Fördelen med OSB är att du får ett utmärkt mtrl att skruva skenan till skjutdörrarna i. Vissa skenor ska fästas utanpå "väggen" och med skivan behöver du inte fundera på fästpunkter.
 
Tack så mycket för alla svar.
Hade redan köpt gipsskivor till en vägg jag byggt ut så jag använde restan av gipset här också. Får köra expander isf. Borde ju fungera hursom. Samtidigt hade jag ju faktiskt också mdf kvar sen tidigare material till golvhålen i en tidigare tråd som jag också kunde använt.

Anyway. jag följde min egen tanke som också överenstämde med Larsa:s rekommendation och tycker det blev väldigt bra. Tål att hängas i =)
Inte använt ankarskruv! Utan träskruv 40x50 och 40x25.
Skjutdörrarna hänger inte på en skena utan de "står" istället så om det inte skulle bli spikrakt är det ingen fara heller.
Härnäst ska det spacklas och målas!

PS. Jag var lite för ivrig för jag ville se så att det skulle passa i höjd så jag skruvade upp undre regeln och orkade inte ta ner den för att sätta på vinkeljärnen i ändarna. Ansåg inte att det behövdes då den satt bra. Och nu är det för sent!
Jag förborrade heller inte reglarna heller.
Men en sak som jag är skeptisk över det är att dessa träreglarna (speciellt den övre) var ganska böjd, så jag har forcerat den upp med skruvar mot taket, vilket har resulterat i att det känns som den knäckts lite invändigt. Ingen yttre skada, men det lät nog lite svagt när jag drog åt skruven...
Skulle jag kunna gjort detta med stålreglar istället? inte hattprofiler då antar jag. Trä suger ju på detta viset att man kan inte vara helt säker på att det är rakt...

20131227_185321.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140107_163111.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140107_195324.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.