Vi har målat om huset och har nu kommit till sockeln, där det också sitter ett gäng källarfönster. Sockeln ska målas grå, och fönstrena ska målas vita. Men innan de målas om behöver de renoveras.
Fönstrena är tvåglas, utan kassett. Byggda i trä och med ett kitt som man använde för hundra år sen.

Några funderingar!

1. Kan någon rekommendera en skicklig glasmästare i Borås/Sjuhäradsområdet? Det vore intressant att få en prisbild på detta jobb innan man sliter ihjäl sig själv.
2. Som synes på bilden så sitter gamla gula, insynsskyddade, fönster. Dessa ska bytas mot tonade, insynsskyddade, istället. Det behöver naturligtvis inte vara exakt samma mönster, men något som passar en villa från 1920-talet. Någon som vill rekommendera en glashandlare där man kan hitta dylikt?
3. Om man istället vill köpa helt nya fönster (vilket känns lite onödigt, men är ändå intressant med tanke på energiförluster etc etc), finns det någon vettig glashandel som säljer med insynsskyddade glas?

Övriga insikter och åsikter mottages gärna! :)
 
  • Gamla fönsterluckor av metall med strukturglas, slitet, låsband, inmurade i grovputsad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer det inte se tokigt ut med vita fönster? Tididgare så var både sockel och fönster bruna. Tror du inte det blir bättre om fönsterna får samma färg som sockeln, dvs. grå?
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Jag har vita fönster med svart/mörkgrå sockel, ser helt OK ut.
Att lämna bort kommer att kosta.
Ta ur glaset, skrapa och måla själv och låt glasmästaren sätta i nytt glas.

Min glasmästare gick i taket när jag kom med ett fönster från 1964, det kunde vara asbest i kittet men de behövde bara lägga på nytt kitt så det gick ”bra”.
Protte
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Tack för input. 👍

Angående färgval så har jag kikat runt lite, och det är lite olika. En del kör med vitt, andra med sockelfärgen. Jag tänkte vitt mest pga att det ser fräscht ut. Men jag kan ha fel, mer åsikter mottages gärna. 🤗

Hittar jag en glasmästare som tycker sånt här är roligt och brinner för det, så kan det vara värt några tusenlappar. Frågan är bara hur många…? 😝
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.