Hej

Är ny här o hoppas på många svar :)
Jag bor i en bostadsrätt och ska totalrenovera mitt badrum..Känner mig helt förvirrad :)

Vill ha kakel och klinkers i en stil som håller länge..
Har därför tänkt satsa på mörkgrått/svart och vitt.
Badrummet är ca 9-10kvm o nu uppdelat med en vägg emellan som ska rivas så det blir ett enda rum..Jag vill ha mörkt klinkers i strlk 30/30cm el 20/20cm men plattläggaren sa att det var alldeles för stort, att det inte blir bra runt golvbrunnen pga. fallet o i kanterna..
Så förslaget han hade var att ta mindre i hela el. ha ett hörn 90/90cm med små plattor o sen kan jag ha stora resten av golvet..de små kommer ej synas då jag ska ha badkar.Och även när jag tar bort karet nångång så blir det en naturlig avdelning/avgränsning för att ha duschhörnan..
Vilket alternativ tycker ni jag ska köra på?Blanda el små i hela?
Gillar stora plattor så är inne på det om jag ska blanda men är 30/30 för stora plattor på 10kvm?

På väggarna tänkte jag ha vitt blankt kakel 25/40cm liggande,tycker ni jag kan köra på ännu större?
Och kan man ha stort format på både golv o väggarna?
Bakom toan ska det vara en pelare med matt mosaik kakel 5/5cm samma färg som på golvet o även i hörnet där badkaret ska stå tänkte jag ha en pelare på var sida om hörnet.Blir det för mkt, ska man endast satsa på vitt på väggarna men känns lite trist!
Annars har jag spanat på mer rektanguler mosaik att ha som pelare formen verkar va inne nu men vet inte hur länge det håller sig?Kommer vanlig mosaik som jag hade tänkt 5/5cm kännas som ur tiden el vad säger ni?

Jag har tänkt att köpa ett hörn bubbelbadkar..Men det är en djungel av märken osv..
Jag vill ha ett i bra kvalite med lagom djup som inte låter för mkt när man badar..
lägger hellre lite mer pengar o får ett som jag verkligen trivs med..vill inte köpa importerade okända märken.
Någon som har tips på ett bra hörn bubbelbadkar?
Jag är 165cm lång o kommer mestadels bada o duscha i det ensam men det ska gå att få plats två pers.
Hur stort bör jag satsa på?hört att 150/150 tar tid att fylla upp..kanske 140/140cm vore lagom el??
 
Inga som vill svara,komma med tips synpunkter :(
 
Klinker i 20x20 cm är inget problem för fallets skull. 30x30 är tuffare.

Stora plattor är lite av en modegrej. Det samma gäller delvis mosaik. Med tanke på din fras om "en stil som håller länge".
 
Tack för svar.
Enligt plattläggaren som ska göra det var det ett problem han menar att det inte kommer att bli bra runt golvbrunnen och i kanterna på plattorna..det går men blir inte snyggt sa han så känns som jag måste lyssna på det om det ska bli bra..så antigen 10/10cm hela golvet el 5/5cm i ett hörn som en dusch hörna sen resten 30/30cm..

Tror du de stora plattorna kommer bli omoderna om några år alltså o att man tröttnar?:confused:
 
Upprepar,
Det är inga problem med klinker i 20x20 för fallets skull.
 
Vad tror ni om Westerberg, Hafa, Gustavsberg eller Victory Spa deras bubbelbadkar vilken tillverkare bör man satsa på?
Måste finnas någon som har bubbelbad här
 
T
hade 20*20 i gamla med fall utan några som helst problem
 
T
danielr112 skrev:
hade 20*20 i gamla med fall utan några som helst problem
20*20 är absolut maxmått att lägga i badrum. Om fallet är för bra runt brunnen så kan även dessa plattor vara svåra att få jämnt och utan tandning.

10*10 eller 15*15 är det bästa att lägga på golv i badrum.

Även om man lägger 10*10 i duschhörnan så är det svårt att få ett bra resultat med 30*30 plattor i övriga rummet.

....och att lägga 30*60 plattor i badrum är det dödsstraff på!
 
Vi har 25*25 på golvet utom i duschörnet där det är 5*5 mosaik som sedan följer med upp på väggarna upp till taket. Samma mosaik har vi även bakom väggtoan i en stapel. Resten av rummet har 25*40 stående kakelplattor. Lite som du tänkt dig alltså, själv tycker jag det är mycket snyggt förstås ;)
Kakel,klinker och mosaik är matta eftersom rummet får mycket ljus med ett stort fönster i söder.

Storleken på badkaret tycker jag du ska bestämma efter hur stort badrummet är eller hur det är format. Lägg ner en del tid på att bestämma var badrumsmöblerna ska stå, det kanske blir bättre att flytta saker mot hur det ser ut idag?
 
Tack för svar!
Skulle du inte kunna lägga ut nån/några bilder på ditt badrum?
Vore jättekul att se hur det ser ut då det som sagt låter så som jag har tänkt ha.
Hur stort badrum har du?Är det grå/svart på de små plattorna som är stapel o på golvet isåfall vilket märke o tillverkare?
 
tank77: Varför kan det vara svårt o få det snyggt om man väljer ett hörn 90/90cm runt golvbrunnen med mosaik 5/5cm på golvet o sen resten 30/30cm?På vilket vis menar du?

Dödsstraff på 30/60 ok men vet många som lagt det i sina badrum..
 
Hej,
Badrummet är ca 2,5m långt och 2 m brett. Som du ser är inte färgerna samma som du tänkt men det kanske kan ge lite inspiration i alla fall. Lite småfix kvar bara sen är badrummet klart.
 
  • DSC00642.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00643.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00644.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00645.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00646.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00647.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00648.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00649.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
GoForIt skrev:
Upprepar,
Det är inga problem med klinker i 20x20 för fallets skull.
Du har säkert rätt, men vad jag läst på forumet och mina hantverkare har tillräckligt svårt att få till ett fall över huvudet taget.....så man kanske inte skall försvåra.
 
snyggt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.