Erik-R
Jag ska lägga ett mindre utegolv vid en gäststuga mot en fasad och rakt ut. Generellt - finns det något negativt i att fästa reglar i stugans vägg? Mot att lägga alla reglar på egna bärpunkter- plintar.
 
Min åsikt är att det inte finns något negativ i att fästa den i fasad. En distans i mellan fasad och bärlina är nog bra.
Snarare smidigt.
Dock kan det väl bero lite på, är det putsad fasad skulle jag nog hellre lägga på plintar ut med vägg. För att minimera fuktinträngning.
 
Jag håller med föregående talare. Generellt så är det inget problem att fästa bärlinan i husväggen. Kan man fästa bärlinan i antingen grunden eller komma åt reglarna i stommen så sitter det bra.
 
Erik-R
A Andreas1994 skrev:
Min åsikt är att det inte finns något negativ i att fästa den i fasad. En distans i mellan fasad och bärlina är nog bra.
Snarare smidigt.
Dock kan det väl bero lite på, är det putsad fasad skulle jag nog hellre lägga på plintar ut med vägg. För att minimera fuktinträngning.
Tack för svar. Det är en träfasad. Ska kanske först försöka kolla att husets grund/ plintar är ordentligt gjorda.
 
Erik-R
Janus82 Janus82 skrev:
Jag håller med föregående talare. Generellt så är det inget problem att fästa bärlinan i husväggen. Kan man fästa bärlinan i antingen grunden eller komma åt reglarna i stommen så sitter det bra.
Mycket bra. Tack för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.