Jag ska göra ett riktigt fuskjobb och måla på lite vitt i min gäst-tvättstuga. Det är en gammal matkällare under huset som är skabbig men funktionell, tänkte få på lite vitt på väggarna för att ge ett iaf lite fräschare intryck. Putsen är hemskt dålig överallt, jag har knackat bort det som är mest löst och på många ställen sitter putsen fast men är så sandig så det rasar av den, där har jag gnuggat bort det mjukaste med stålborste och sopat. ;) Orkar helt enkelt inte knacka bort allting och göra om från grunden.

Nu är jag i färd med att fylla i håligheterna där teglet är synligt med putsbruk och det går bra eftersom noggrannheten är låg. Sen tänkte jag måla allt med nån silikatfärg, dock undrar jag om man kan prima den sämsta putsen först eller om det bara blir sämre? Vattnig primer kanske löser upp putsen fullkomligt? Tänkte försöka få loss så lite som möjligt med penseldragen sen när man kommer med kladdig färg. Vet sedan tidigare fuskjobb att ett rejält färgskikt hänger fast bra på sånt underlag men det är lite besvärligt att ha penseln full med sand....
 
Silikatprimer binder dålig puts!
Lägg på rikligt med roller.
 
Backar tillbaka ibland och berättar hur det gick... Det här gick rätt bra.

Pillade bort dålig puts, stålborstade och gick till sist på med fin borste för att ta bort halvlöst damm, sedan penslade jag på ordentligt med primer, ordentligt. Att rolla gick inte för det är lite ojämnt. När primern torkat hade den sugit ihop den dammande putsen till ett segt ytlager som gick utmärkt att måla på och det håller än, ser nymålat ut.

Förutom på ett etage i gjutningen som troligen är betong rakt ovanpå en bergklack där det trycker fram mycket fukt, där har inte färgen pallat utan flagnat. Dessutom fanns skärvor av tegel i muren som syns efter målning, målar man med silikatfärg kommer den röda tegelfärgen bryta igenom efter ett tag, tänk på det.... Grundmåla tegelbitar innan denna process. Men jag tycker silikatfärg och primer verkar vara en grym produkt under svåra omständigheter.
 
  • Gilla
LeMonZhello och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.