Ska bygga ett plank på 3 m och sen ev en veranda. Har fått olika bud av olika snickare:)
En säger att man lägger en betongplatta i botten av gropen så att plinten inte sjunker och den andra säger att precis denna betongplatta är nåt som kan göra att tjälen lättare trycker upp plinten.
Jag tänker på färdiga plintar!
Vad är det som gäller:)
 
Båda har en poäng...

Betongplattan ger större yta att fördela lasten på, vilket minskar risken
att yttrycket på marken blir för stort & plinten sätter sig...

Samma betongplatta ger ger även en större yta för tjälen att greppa tag
om du inte gräver ner plinten till frostfritt djup eller isolerar tillräckligt runt
plinten...

Inget av alternativen "platta" / "inte platta" är alltså säkert om du gräver
för grunt,alt. isolerar för dåligt.

Vill du vara säker så skall du räkna ut lasten på plinten och dimensionera
plattans yta efter detta (samt markens bärighet).
Sedan skall du isolera tillräckligt runt plinten (beror på vart du bor)
-Jag antar att du inte vill gräva ner till frostfritt djup...?
(Hos oss i Västernorrland ligger detta på ~1,8m...)

I denna broschyr hittar du hur mycket du behöver isolera:
http://www.isover.se/files/Isover_SE/Om_Isover/Kontakta_oss/Broschyrer_Bygg/Dow_Konsument_2006.pdf
 
Tack så mycket för ditt svar:) Jo jag har förstått att det finns rekommenderade djup. Är från Västernorrland och bor nu i Umeå så här lär det väl bara vara ännu djupare:) Men att man inte alltid går så djupt då det blir ett såpass stort jobb som inte kanske krävs.

Behöver man isolera då man bara bygger en säg vanlig veranda på 30m2? Nu har jag redan byggt planket men borde jag ha isolerat dom plintarna också?
 
Så länge du gräver till frostfritt och sen lägger i makadam eller motsvarande väldränerande massa så behöver ju inte plinten stå på frostfritt djup. Om du inte har vatten som kan frysa och lyfta så har du inte några problem. Det blir ju en del gräva där uppe i norr, men så är det. Sen beror det ju på hur marken är. Får du tjälskott i marken där du tänker bygga så är det en god idé att gräva djupt och ha en bra dräneringsbädd under. Om det är väldränerat och du inte har vatten stående i marken så minskar ju risken att du får lyft. Är ingen expert på ämnet, men har läst på litegranna och det är iallafall vad jag har kommit fram till. Tänk på att fylla på med makadam runt om plinten också så att du inte lägger i jorden direkt som kan hålla fukt och lyfta från sidan istället för underifrån. Jag har gjort så att jag grävt enligt mig tillräckligt djupt. Fyllt upp med makadam, satt en betongplatta, på den plinten. Fyllt på med makadam runt om och min steniga grusiga jord som släpper igenom fukt bra på det. Bor på västkusten och tjälen går inte lika djupt.

Ofta vill man få svaret som ger den lättaste lösningen, men det är sällan någon som vill vara ansvarig för det ifall det går snett. Isolering kan jag inte svara på. Men kommer rådet från en norrlänning som har en fungerande lösning så skulle jag nog lyssna lite mer på honom. Det du vill undvika är ju att tjälen lyfter staket och veranda. Finns ingen fukt som kan lyfta så har du inget problem. Finns det fukt och temperaturen inte sjunker tillräckligt lågt för att det ska frysa så har du heller inget problem. Makadam/isolering. Är ingen markexpert som sagt, men detta var mitt resonemang. Vet inte om jag har gett dig något direkt svar, men förhoppningsvis så hjälper jag framåt i processen.
 
Jag har grävt mina 60 som ska räcka här i mälardalen, lagt grus i botten sen cementplatta å ställt plinten på den. Det har aldrig varit några synliga problem med tjäle där jag bygger mitt förråd men jag grävde ändå för säkerhets skull.
Precis som "BeemunN" skriver vill man att det ska vara den enkla lösningen som är bäst men sällan är det så :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.