Har tagit hjälp av en målare för att spackla övervåningen för att det ska bli ordentligt gjort. Han körde igång idag. När jag gick upp och tittade så har han spacklat pappremsan ovanpå spacklet. Jag trodde man skulle spackla in pappremsan?

Så här ser det ut nu (se bilder nedan). Är det rätt utfört?
Trodde man spacklade in remsan i samma omgång, inte lät det torka emellan.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med största sannolikhet så kommer han att lägga på ett varv spackel till på det där... Det är generellt för lite speciell i dikena hur som så nog är han på rätt spår alltid...
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jo tänkte nog att han kommer lägga på ett lager till, men jag trodde själva vitsen var att spackla in remsan i samma omgång så att den torkar in i spacklet. Men det går alltså lika bra att göra som han gjort nu eller?
 
Mikael_L
Jag spacklar in min remsa samtidigt som första omgången spackel (som dessutom är "för lite spackel", så det ryms mer spackel över inne i avfasningen)
Jag låter det sen torka så, innan jag lägger mer spackel ovanpå, för att remsan inte ska bubbla sig.

-----------

En del säger att dom spacklar på ett till lager på remsan direkt, (där jag låter det torka först), utan att det bubblar.
Jag har provat ett par gånger med lite tendenser till bubblor och skit, så jag avstår numera.

---------

Andra tycker att dom har problem att också lägga in remsan i större mängd fuktigt spackel, att det blir bubblor och det reser sig och så.
Så dessa brukar först göra en grundspackling för att fylla glipan mellan skivorna och spackla igen skruvhål osv.
För att sen när det torka "limma" dit remsan med antingen tapetlim (våtrumslim) eller tunt med spackel.
Din målare kanske kör efter denna metod.

Detta har jag själv aldrig provat, men denna metod förordas av flera användare på detta forum.

Denna metod tar dock antagligen något mer arbetstid i anspråk, antar jag.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
S
Tycker det ser bra ut, du kan nog luta dig tillbaks o njuta av att slippa detta vidriga jobb..
 
Ja fast han har inte limmat remsan utan den ligger ovanpå det första tunna lagret av spackel, vilket jag tycker är lite konstigt.
 
Mikael_L
När jag tänker efter och tittar mer noga på bilderna så tycker jag nog att det ser ut som att målaren gör på samma sätt som jag brukar.

Och som sagt, de gånger jag provat att i det där läget direkt dra på ytterligare ett lager spackel har jag alltid fått vissa tendenser till bubblor och en remsa som börjar resa sig lite här och var. Funkar inte för mig i alla fall.
 
Ok, men det låter bra. Trodde att man spacklade in remsan direkt. Då är jag lite lugnare :).
 
Jag brukar dra på ett lager spackel först, rätt tunt och slätt i alla skarvar. Skarvar utan urfasning fyller jag upp. Sen limmar jag pappersremsa med våtrumsgrund (som jag tycker är smidigare än tapetlim och torkar snabbare) och sen på med ett lager till spackel. Sen slipa av ett varv och ev. fylla på där det behövs eller om det blivit bubblor någonstans.
Jag tycker det ser OK ut alltså om bara remsan sitter ordentligt utan några veck, bubbel eller lösa kanter.
 
Han har satt den i skivspackel och det är helt enligt anvisningarna. Han kommer gå över igen när det torkat....
 
Det enklaste är att fylla skarven och sedan trycka fast remsan med en spackel som är lika bred eller något bredare än remsan. Därefter jämnar man direkt det spackel man tryckt ut under remsan med en bredare spackel. När det har torkat så spacklar man ytterligare en eller två gånger tills man är nöjd.
En skicklig yrkesman klarar av att lägga mer spackel vid första varvet och behöver endast spackla ett tunt andra lager.
Jag tror det kommer bli kanon i din övervåning!
 
Ybg.
 
Klicka skrev:
Den här är väldigt bra [länk]

Man ska väta även framsidan av pappret med spackel, annars får man bubblor.
Med rätt spackel får du inga bubblor. Att dra på spackel på remsan hjälper inte med fel spackel och tillför inget med rätt spackel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.