Hej!

Vi ska ha en dusch + badkar i en toalett, så jag tänkte göra detta jobb själv dels för att lära mig lite mer om vvs och dels för att det behöver bli gjort innan jul och jag har inte hittat nån firma i närheten som har velat ta på sig detta. Har gjort enklare vvsgrejor innan.

Det finns idag en äcklig gammal duschkabin är monterat med en sorts anslutningsslang likt denna:

https://rorfokus.se/produkt/hafa-an...N_EnQChXfkv46ghXAfbSWN5eQmsZ1o5BoCKYgQAvD_BwE

Tror den heter R15.

Monteringen i väggen är gjort som:
Pex-> väggbricka->klämringskoppling för pex i ena änden och skruvgängor R15 för ovan slang. Liknande denna https://www.jemfix.se/kopplingsset-pex-roer-16-x-2-2-x-r15/8103/9043627/

Tanken är att jag ska ta bort dessa slangar och skruva fast en ny anslutning så att jag kan gå med 15mm kopparrör från väggfästet (pex från väggen) till en dusch/badkarsblandare. Mina frågor är:

1) Vilken sorts koppling behöver jag för att gå från 15mm gängor som ovan slang satt monterad på till 15mm kopparrör?

2) Behöver man en badkarsblandare för att man ska ha badkar? Alltså med det där extra munstycket på blandaren. Det går inte att fylla badkaret med duschmunstycket? Jag har sett att dessa munstycken är ganska korta, vårat badkar kommer att stå några cm från väggen pga att rören är utanpåliggande och kommer underifrån, såvida man inte ska borra hål i badkarets ovankant?

3) Jag har letat efter något vettigt duschset för rimlig peng som har anslutning för kopparrör från undersidan (går inte att dra från ovansidan pga fönster, snedtak etc), men inte hittat något, de flesta verkar vara gjorda för dold montering. Har ni något tips på ett set med blandare (finns det blandare som inte behöver blandarfäste?), handmunstycke och takdusch från känd tillverkare t.ex. Mora, Oras etc?

4) Behöver jag något speciellt för att ansluta kopparrören till blandaren/blandarfästet? Vad då i så fall? Följer det med?

Jag tänkte inte krångla med att böja kopparrör i hörnen då dessa inte kommer synas ändå pga badkaret utan kör med vanliga 90graders klämringskopplingar.

Tusen tack på förhand!

/S
 
S
Gällande punkt tre så köper du ett blandarfäste som rören går in i, sen sticker det ut två anslutningar till blandaren.

se till att du köper rätt dimension bara så du slipper ha ex-center koppling. Finns europeiskt mått och svenskt mått.
 
  • Gilla
steve5432
  • Laddar…
BirgitS
S steve5432 skrev:
Det går inte att fylla badkaret med duschmunstycket?
Jovisst, men det är ju rätt tråkigt att stå och hålla duschmunstycket i kanske 10 minuter för att fylla badkaret.
 
  • Gilla
steve5432
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.