Jag har blivit itutad av taktvättsfirmor att man bör hålla tegeltaket rent från alger och mossa för att förlänga hållbarheten och undvika att pannorna drar åt sig vatten och fryser sönder.

Den informationen hittar jag ingen annanstans. Är det för att det är allmänt känt eller för att det egentligen inte behövs men företagen vill sälja sina tjänster?

Estetiken är jag inte särskillt intresserad av då jag tycker det är ganska fint med den naturligt åldrade looken, livslängden på pannorna är jag däremot väldigt intresserad av att få så lång som möjligt.

Tacksam för byggahusgeniernas samlade kunskap på området (-:
 
Jag håller med dig i fråga om vackert åldrat tegel, och själv har jag tegelpannor som är 67 år gamla vid det här laget, vackert melerade i grön-gråa nyanser av alger och lavar. Jag har inte märkt att de skulle frysa sönder mer för det. Taket tittar jag väl till ett par gånger om året och märker man att någon panna spruckit så byter man ju bara ut den. Någon mossa har jag dock inte.
 
Inte en aning om frysrisken. Det påstås också att mossan kan göra att det sugs upp vatten "baklänges" upp mellan skarvarna vilket ökar belastningen på underliggande papp. Grannen här påstår sig ha råkat ut för det.
 
Jag tar det som ett nej. Det verkar i alla fall inte finnas några ivriga tegeltvättsfanatiker här i forumet, och finns det inte här så vet jag inte var det skulle finnas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.