Hur ser det ut med den automatiska avfrostningen på frysskåp idag.
Läser man gamla trådar verkar de flesta tillverkare ha haft problem med att de isar igen och skapar div problem.
Vår gamla Electrolux från 1985 fungerar klockrent men funderar på om man för en gång skull ska byta ut nått innan det går sönder;)
Frågan är bara om man ska ta automatisk avfrostning och isf ska man ta en som har 5 års garanti för säkerhets skull eller är de "gamla" problem som fanns för några år sen lösta nu??
Jimmy
 
Vi har sen två år en frys från Samsung. Inga problem alls med frost eller liknande. Har alltid haft problem med mat i frys tidigare ser inget alls av det nu.
 
Jag "trodde" jag köpte frys med automatisk avfrostning vid senaste köpet 2010.
Men det var en manuell, till skillnad från den i förra huset.

Men det är väldigt lite besvär att frosta av en gång om året.
Och med auto så följer att en fläkt går ofta, och därmed mer ljud.
Vilket är en nackdel om man har öppen planlösning.
 
Jag skulle tveklöst välja automatisk avfrostning. Vi har en Electrolux av "normalmodell" med automatisk avfrostning som kanske är runt fem år gammal. Vi har aldrig behövt frosta av den eller göra något som helst "underhåll". Har ganska öppen planlösning men kan inte säga att den hörs. Står man precis bredvid kyl/frys mitt i tysta natten kan man höra att de går men inte så att det är störande trots att jag är en ganska ljudkänslig typ.

Den enda nackdelen med att inte frosta av är att det lätt blir så att man heller inte städar ur... Finns säkert en del spännande "fynd" att göra i vår frys... :surprised:
 
Ljudet spelar mindre roll i vårt fall då den ska stå i tvättstugan.
Var inne på Bosch men låter som en del avskyr dem pga dålig kvalite.
Men frågan är om någon tillverkare är bättre än någon annan så sett.
 
A
Byt inte ut en frys från 1985. Du får ingen bättre så länge den fungerar. Troligen håller den längre än vad en ny gör.
Ev kostar det 50.- mer om året i energiförbrukning men det tycker jag nog att det är värt.
Annars välj automatisk avfrostning.
Nackdelen är att utrymmet inuti frysen blir lite mindre. Och att den drar lite mer energi när den är nyavfrostad. Men betydligt mindre än en konventionell frys innan avfrostning
 
Haha jasså är det så menar du att det är så mkt bättre kvalite på den gamla?
Ja läser man om alla fel på nya så förstår jag vad du menar.
Det sura är ju om den går sönder så blir det ju akut med en ny men det blir det ju om en ny går sönder med iof;)
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.