Vi har ett hus i lantlig stil med en uppfart i grus. Gruset sträcker sig dock även runt huvudbyggnaden och utgör en rätt stor del av ställena "man går på", se nedan.

Gruset är väl fint och så men vi har lite problem med ogräs. Det är främst från sidorna som ogräset letar sig in. Och då har vi funderat på följande.

1) Lägga marksten över allting.
Troligtvis det minst troliga alternativet då det blir för dyrt och kommer ta en evighet.

2) Att "rama" in allt grus som ni ser på bilden med marksten.
Troligtvis billigaste och mest överkomliga alternativet. Däremot är vi rädda för att det kommer se konstigt ut om det följer samma gruslinje, såväl uppfart som runt huset - eller vad tror ni?

1691820701295.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min personliga åsikt är att grus på gångar m.m. är skit. Jag förespråkar stenplattor, standard 35x35. Det kommer alltid att växa upp en massa ogräs i gruset och det är hopplöst att städa, eller snöröja, dessutom sprätter det omkring, och inte minst fåglarna gillar att kasta omkring gruset ut i rabatter och annorstädes när dom letar efter småkryp. Mitt tips är stenplattor där det behövs, och i övrigt gräsmattor eller rabatter. Och inte små stenplattor, för då blir det många skarvar där ogräset växer upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.