Vi dränerade om för en dryg månad sen och visserligen tog jag inte kort så det finns inget att jämföra med men som jag minns det såg krypgrunden ungefär ut så här. Trots dräneringsrör och platonmattor..kommer det fortfarande vara mörka fuktfläckar vid sulan?
 
  • Murverk av betongblock med skugga, mögel eller fuktskador längs nedre kanten, och sprickbildning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett mörkt källarutrymme med synliga rörledningar och en murad vägg ovanför en plasttäckt golvyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du inte aktivt avfuktar (eller i vart fall ventilerar/blåser på väggen med en fläkt) kan det ta lång tid att få ut fukten ur väggen.
 
  • Gilla
Blå baronen
  • Laddar…
Ok. Det är ju en krypgrund så jag tänkte nog inte dra ner en fläkt där. Men då är det som det ska då 👍. Tack!
 
Det kan väl även bero på vad som finns under betongsulan där och på vilket djup dräneringsrören är placerade? Om den står längre ned än dräneringsrören finns ju en risk att de suger upp vatten genom kappilärkraften och att detta sedan vandrar upp i muren och sedan ut.
 
davidzet davidzet skrev:
Det kan väl även bero på vad som finns under betongsulan där och på vilket djup dräneringsrören är placerade? Om den står längre ned än dräneringsrören finns ju en risk att de suger upp vatten genom kappilärkraften och att detta sedan vandrar upp i muren och sedan ut.
Då är dräneringen felaktigt utförd.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Då är dräneringen felaktigt utförd.
Hur lång tid ska det ta innan man ser resultat på innerväggarna om det är korrekt utfört?
 
Har du hört med entreprenören som utförde dräneringen?
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
B Blå baronen skrev:
Hur lång tid ska det ta innan man ser resultat på innerväggarna om det är korrekt utfört?
Det vet jag inte men hela dräneringsröret ska ligga under sulan på hela sträckan om det är korrekt utfört.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Då är dräneringen felaktigt utförd.
Beror på. Står huset på lera, då kan det vara farligt att dränera för djupt eftersom leran då torkar ur och kan bidra till sättningar på huset.
 
K
Vi dränerade om vårt hus (byggt -78) för ungefär 10 år sedan. Vi såg ingen skillnad på insidan efter dräneringen, Vi har ganska tydliga gula missfärgningar längst ner på källarväggen som är vit, särskilt missfärgat där den tidigare ägaren hade tryckt upp kartonger mot väggen. Men jag tror inte att man kan förvänta sig att missfärgningar som har varit där i kanske 20 år ska börja försvinna när väggen blir lite torrare.

Nu har jag inte sett detta på plats, men jag hade inte bekymrat mig så mycket över eran krypgrunds utseende. Antar att även ert hus har några år på nacken. Men jag har sett till att ställa ner ett par fuktmätare och kolla att värdena är ok.
 
  • Gilla
Blå baronen
  • Laddar…
K kbladh skrev:
Vi dränerade om vårt hus (byggt -78) för ungefär 10 år sedan. Vi såg ingen skillnad på insidan efter dräneringen, Vi har ganska tydliga gula missfärgningar längst ner på källarväggen som är vit, särskilt missfärgat där den tidigare ägaren hade tryckt upp kartonger mot väggen. Men jag tror inte att man kan förvänta sig att missfärgningar som har varit där i kanske 20 år ska börja försvinna när väggen blir lite torrare.

Nu har jag inte sett detta på plats, men jag hade inte bekymrat mig så mycket över eran krypgrunds utseende. Antar att även ert hus har några år på nacken. Men jag har sett till att ställa ner ett par fuktmätare och kolla att värdena är ok.
Det var skönt att höra! Killen som kollade det i våras sa att det inte är någon fara med dräneringen än så länge men han tyckte att vi skulle omdränera om vi skulle göra någon markstensläggning. Nu blir det både och. Jag trodde nog kanske att det kan bli som hos er!

Nästa ångest är att översidan av byggplasten i krypgrunden känns fuktig. Men det är nog en annan tråd.
Huset är sen 87 och det står på sandjord.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.