Just satt mitt första fönster. PVC 2 glas.

Kört fogskum enligt leverantörens rekommendation. Fick även tips av en kompis som är snickare att köra åldersbeständig tejp både på utsidan mellan karm och papp samt på insidan från karm och ut.

Jag ser dock inte vad för nytta tejpen på insidan skylle göra? Gör den kanske rentav skada?

Ska byta 4 fönster till i dagarna och slipper helst denna tejpen. Framförallt på insidan där den är ett meck att fästa.

Nytt fönster installerat i röd trävägg med grönt tätningstejp runtom, stege lutad mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadat område ovanför fönster med exponerade träbjälkar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tejpen är till för att få bort drag, Det är ett enkelt och billigt sätt att säkerställa att din värme inte försvinner och är inte fel på något sätt
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Tack
Då låter jag den sitta kvar.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Fast med tanke på allt skum du hade gör det nog ingen skillnad.
 
Vill minnas att det finns två varianter av den tejpen. En för utsidan och en för insidan.

Den för insidan är helt tät och man tejpar mellan fuktspärrande skikt (plastfolie i väggarna) och själva fönstret. Då kommer ingen "ånga" inifrån in i isolering och kan kondensera när den kommer så långt ut att temperaturen dalar.

Den man sätter på utsidan är diffusionsöppen däremot, så den hindrar vatten att tränga in i konstruktionen vid slagregn mot fasaden exempelvis, men den fukt som ändå lyckas ta sig in genom spikhål, springor osv osv kan ventileras ut.

Tejpar man med tät tejp med levande material emellan löper man ju risken att det är tätt i botten men lite läckage upptid och de droppar som där kommer in kan inte komma ut och ligger kvar tills fönstret ruttnat bort...
 
Nissens
Stefan N Stefan N skrev:
Fast med tanke på allt skum du hade gör det nog ingen skillnad.
Nja, skum är en kass lösning vad gäller drag. Det släpper med åren. Så tejpen är bra.
 
Tejp är bra. Men man skall använda bra tejp. Avsedd för ändamålet.

På utsidan kan man använda tät tejp (samma som på insidan) om man har en diffusionsöppen vägg som har vindskydd på utsidan med relativt hög genomsläpplighet av vattenånga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.